loader image

جستجو

Who gets NATO weapons in Ukraine

ورلد سوسیالیست: سلاح‌های ناتو در اوکراین به دست چه کسانی می‌رسد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ورلد سوسیالیست» در یادداشت تازه خود به‌ بررسی این سوال پرداخت که سلاح‌های ناتو در اوکراین به دست چه کسانی می‌رسد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ورلد سوسیالیست در یادداشت تازه خود به‌قلم «جیسون مالیوفسکی» و «کلارا ویس» نوشت:  با ادامه جنگ در اوکراین، ناتو تحت عنوان کارزاری که ظاهراً با هدف محافظت از این کشور «آزاد» و «دموکراتیک» در برابر روسیه تشکیل شده است، تسلیحات به داخل کشور ارسال می‌کند. یکی از سؤالاتی که هرگز در رسانه‌ها مطرح نمی‌شود این است که این سلاح‌ها به دست چه کسانی می‌رسد؟

کارگران باید از موضع سوسیالیسم انقلابی با حمله روسیه به اوکراین مخالفت کنند.

با این حال، ادعای قدرت‌های امپریالیستی مبنی بر اینکه آن‌ها و دولت زلنسکی از «آزادی و دموکراسی» در برابر «روسیه» دفاع می‌کنند، دروغی خطرناک است.

اکنون تحویل تسلیحات در مقیاس بزرگ در حال انجام است که یک تحریک مستقیم علیه روسیه محسوب می‌شود.

به طور رسمی، این سلاح‌ها در درجه اول در اختیار نیروهای مسلح اوکراین قرار خواهد گرفت.

با این حال، آنچه گفته نشده، این است که در هفته گذشته، نیروهای مسلح اوکراین اظهاراتی داشتند مبنی بر اینکه قصد دارند اقداماتی را انجام دهند که احتمالاً کنوانسیون ژنو را نقض می‌کند.

در توییتر، تلگرام، فیس بوک و جاهای دیگر، ارتش این کشور کارزار‌های رسانه‌ای فاسدی را تشکیل داده است و عکس‌ها و فیلم‌هایی از سربازان کشته‌شده روسی منتشر کرده است.

اکانت رسمی توییتر نیروهای مسلح اوکراین نیز به طور ویژه محتوای خشونت‌آمیز پخش می‌کند، از جمله تعدادی ویدئو از اجساد سوخته و تکه تکه شده سربازان روسی که در تانک‌ها و خودروهای زرهی در حال حرکت بودند. آن‌ها ممکن است توسط موشک‌های ضد تانک جاولین ساخت آمریکا کشته شده باشند.

روز سه‌شنبه، حساب کاربری فرمانده نیروهای ویژه اوکراین در فیس‌بوک اعلام کرد که دیگر سربازان روسی را اسیر نمی‌کند، بلکه آن‌ها را درجا می‌کشد.

این پست همچنین تهدید کرد که تسلیم شدن در برابر نیروهای ویژه اوکراین بدتر از مرگ خواهد بود و سربازان اسیرشده روسی «مثل خوک‌ها سر بریده می‌شوند».

چنین سیاست‌هایی، نقض مستقیم کنوانسیون‌های ژنو در مورد رفتار با اسیران جنگی است، که خواستار رفتار انسانی با اسرا در هر شرایطی است.

یکی از ویدیوهای وحشتناک تیک تاک که در رسانه‌های اجتماعی اوکراینی پخش می‌شود، سرباز جوان روسی را نشان می‌دهد که پشت فرمان یک وسیله نقلیه روسی آواز می‌خواند. این ویدیو بعداً به ویدیویی از کشته شدن همان سرباز در یک میدان بر اثر شلیک مستقیم به سرش تبدیل شد.

تلاش‌های قابل‌توجهی برای چنین تبلیغاتی انجام شده است و به وضوح توسط دولت اوکراین حمایت می‌شود، همانطور که یوهن کاراس رهبر گروه نئونازی سی-۱۴ به مخاطبان خود گفت که تلاش می‌کند نشان دهد کشتن مردم سرگرم‌کننده است.

نیروهای مسلح اوکراین همچنین ممکن است با ضبط و انتشار منظم ویدئوهایی از سربازان روسی اسیر یا تسلیم‌شده در شبکه‌های اجتماعی، کنوانسیون ژنو را نقض کنند.

بسیاری از سربازان، بسیار جوان به نظر می‌رسند و به وضوح از یک پیشینه فقیر یا روستایی هستند و مجبور به خدمت در یک کارزار مرگبار توسط دولت روسیه شده‌اند.

کنوانسیون ژنو اسرای جنگی را از توهین و ارعاب برای بازجویی منع می‌کند، که ارتش اوکراین همه آن‌ها را با چنین پست‌هایی در رسانه‌های اجتماعی نقض می‌کند.

مداخله امپریالیستی در اوکراین از لحاظ تاریخی بر بسیج نیروهای فاشیست متکی بوده است. سیا و دیگر سرویس‌های اطلاعاتی غربی پس از جنگ با همکاران نازی اوکراین روابط نزدیکی برقرار نموده و آن‌ها را در ساختارهای خود ادغام و در جنگ سرد علیه اتحاد جماهیر شوروی مستقر کردند.

تشکیل جبهه راست پیش از کودتای 2014 بود. علاوه بر این، از سال 2015، سیا در آماده‌سازی سیستماتیک برای یک شورش در اوکراین شرکت کرده است. در ماه ژانویه، گزارشی توسط یاهو نیوز فاش کرد که در هشت سال گذشته، سیا بر برنامه آموزشی فشرده محرمانه در آمریکا برای نیروهای نخبه عملیات ویژه اوکراین و سایر پرسنل اطلاعاتی نظارت داشته است.

به گفته یاهو، این برنامه شامل آموزش استفاده از سلاح گرم، تکنیک‌های استتار، ناوبری زمینی، تاکتیک‌هایی مانند پوشش دادن و حرکت کردن و سایر زمینه‌ها بوده است. یک مقام سابق سیا به این سایت خبری گفت که آمریکا در حال آموزش شورشیان است و به اوکراینی‌ها آموزش می‌دهد که چگونه روس‌ها را بکشند.