loader image

جستجو

There is no end to the chaotic situation in Yemen

اوراسیا ریویو:
وضعیت آشفته یمن پایانی ندارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «اوراسیا ریویو» در مقاله‌ای با اشاره به این موضوع که وضعیت آشفته یمن پایانی ندارد،‌ نوشت: بحران انسانی این کشور ‌به‌عنوان یکی از بدترین بحران‌ها در جهان توصیف شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده اوراسیا ریویو در مقاله‌ای به‌قلم «میرال صبری الاشری» نوشت: یمن تحت تأثیر یک جنگ داخلی قرار گرفته که به مدت هفت سال به یک جنگ نیابتی بین شورشیان حوثی مورد حمایت ایران که دولت یمن را سرنگون کردند و یک ائتلاف چند ملیتی به رهبری عربستان تبدیل شده است.

عربستان از گروه‌های اسلام‌گرای مسلح و امارات از جدایی‌طلبان پشتیبانی می‌کنند.

ارائه کمک‌های بشردوستانه نیز به دلیل کمبود بودجه، نیازهای بالای سوخت، گزینه‌های معیشت محدود و بدتر شدن ارائه خدمات عمومی، چالش‌برانگیزتر شده است.

نفت منبع اصلی بودجه دولت است. بین سال‌های 2020 تا 2021، ارزش صادرات نفت از 710.5 میلیون دلار به 1.418 میلیارد دلار افزایش یافته است.

بانک مرکزی یمن گزارش داد که درآمدهای نفتی 34 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2021 افزایش یافته که عمدتاً ناشی از افزایش قیمت جهانی سوخت است.

یمن در حال حاضر حدود 60 هزار بشکه در روز تولید می‌کند. این کشور قبل از سال 2015، حدود 150 هزار بشکه در روز تولید می‌کرد.

گروه حوثی حملات تروریستی مکرری را به بنادر صادرات نفت انجام داده است و این به منزله اعلام جنگ علنی با حمایت تهران نیست و پیامدهای آن بر منابع انرژی، آزادی کشتیرانی بین‌المللی و تجارت جهانی تأثیر گذاشته است.

اگرچه هلند و اتحادیه اروپا هنوز در یمن اختلافات داخلی دارند و هیچ اصلاحی در هیچ پرونده‌ای صورت نگرفته است و کنگره در این مورد اختلاف‌نظر دارد، اما آمریکا، فرانسه و آلمان از عربستان و حمایت کرده‌اند.

این به دلیل منافع آمریکا در عربستان است و هدف این کشور تامین امنیت مرزهای سعودی و تضمین عبور آزاد در تنگه باب‌المندب است که شریان حیاتی برای حمل و نقل جهانی نفت است.

این کشور همچنین از طریق فروش تسلیحات و سوخت‌رسانی به هواپیماهای ائتلاف از آمریکا حمایت کرد، در حالی که بایدن در سال 2022 حوثی‌ها را از لیست گروه‌های تروریستی خارج نمود.

جنگ داخلی منجر به این واقعیت شده که تقریباً سه چهارم جمعیت یمن در فقر زندگی می‌کنند و بحران انسانی این کشور ‌به‌عنوان یکی از بدترین بحران‌ها در جهان توصیف شده است.

برنامه توسعه سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که بیش از 370 هزار نفر در نتیجه جنگ جان خود را از دست داده‌اند که دلایل غیرمستقیم مانند کمبود غذا، آب و خدمات بهداشتی باعث نزدیک به 60 درصد از مرگ و میرها شده است.