loader image

جستجو

هاآرتص:
وفاداری نتانیاهو به پوتین و امتناع از کمک به اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هارتص» نوشت: نتانیاهو و پوتین مواضع سیاسی داخلی مشابهی دارند، آن‌ها به‌عنوان افراد گردن‌کلفتی ظاهر می‌شوند که حاضرند دشمن را بکشند، حتی اگر این کار از نظر سیاسی درست نباشد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هاآرتص به‌قلم «جیمز اسنل» یادداشتی منتشر کرد که در آن آمده است: از زمانی که روسیه در ماه فوریه به اوکراین حمله کرد، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به‌وضوح سکوت کرده است.

هرگونه انتقادی که رهبر آن ارائه کرده است، بی‌صدا و به صورت پیش‌فرض بوده است.

همین امر در مورد نتانیاهو به‌عنوان رهبر اپوزیسیون نیز صدق کرد. بر خلاف هر یک از متحدان خود، اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  هیچ کمک نظامی به اوکراین ارائه نکرده است.

اوکراین جامعه یهودی بزرگ و موفق و همچنین رئیس‌جمهوری یهودی دارد. مهمات روسیه بازماندگان هولوکاست را کشته و یا آواره و همچنین بناهای یادبود رنج یهودیان را ویران کرده است. حتی این موضوع نیز رهبران اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  را تحت تأثیر قرار نداده است.

اما بقیه جهان دموکراتیک، تهاجم روسیه به اوکراین، نزدیکی و هماهنگی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و نتانیاهو با روسیه را حقیرانه و غیرقابل توجیه می‌دانند.

بازگرداندن یک دست روسیه به جنگ‌های تجاوزکارانه فتح امپراتوری به قاره اروپا، جنایتی عظیم است.

این امر شاید برای همیشه روابط عادی بین روسیه و بسیاری از همسایگانش را از بین برده است. ما با عصر جدیدی روبرو هستیم؛ این دوران تهاجم و شکست روسیه است.

سیاست‌گذاران نمی‌توانند با روسیه به‌عنوان یک کشور عادی و مشروع در میان طرف‌های بین‌المللی رفتار کنند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  در این شرایط نمی‌تواند از تجارت معمول با روسیه لذت ببرد. اما به نظر می‌رسد در زمان نتانیاهو، اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  قطعاً برای این امر تلاش خواهد کرد.

نتانیاهو و پوتین مواضع سیاسی داخلی مشابهی دارند. آن‌ها به‌عنوان افراد گردن‌کلفتی ظاهر می‌شوند که حاضرند دشمن را بکشند، حتی اگر این کار از نظر سیاسی درست نباشد.

روسیه و ایران را می‌توان با نزدیک شدن به روسیه از هم جدا کرد. این در حالی است که با رسیدن روسیه و ایران به وضعیت منزوی، آن‌ها فقط به یکدیگر نزدیک‌تر و وابسته‌تر می‌شوند.

همچنین این واقعیت نیز قابل‌توجه است که همان‌طور که خود نتانیاهو در برابر کمیته کنست در سال 2018 اعتراف کرد، روسیه نه مایل و نه قادر به کمک به اسرائیل برای کاهش تسلط ایران بر سوریه است.

به‌هرحال این جنگ روسیه را غیرقابل اعتماد، جنایتکار، دشمن دیپلماسی و بیش از هر چیز دیگری از لحاظ نظامی ضعیف نشان داده است.

می‌‌توان این سؤال را مطرح کرد که نتانیاهو چه دلایل دیگری می‌تواند داشته باشد تا دل‌بستگی بیش از پیش غیرمنطقی خود را به روسیه و پوتین حفظ کند؟

به نظر می‌رسد پاسخ این سؤال، احساسات او باشد. اما اگر احساسات همه‌ آن چیزی است که نتانیاهو و در نتیجه اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  را در اردوگاه پوتین نگه می‌دارد، اکنون زمان تغییر است.

جهان پیرامون ما تغییر کرده است ولی تاکنون اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و نخست‌وزیر دوباره به قدرت رسیده آن حرکت نکرده‌اند.

ثابت شده است که روسیه دارای نیروی مسلح ضعیف‌تر، دارای رهبری بی‌کفایت، ویرانگر و روان‌پریش‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  باید از این فرصت استفاده کند تا دو دهه تلاش ناموفق را به مسکو تغییر دهد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  باید اکنون خود را از هرگونه پروژه مشترک اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و روسیه در ارتباط با سوریه و ایران دور کند و باید خود را برای هماهنگی با زمان، اجماع پس از جنگ و بقیه اتحادهای غربی آماده کند و از اوکراین حمایت کند.