loader image

جستجو

Iran's second response to the EU proposal is negative

پولیتکیو:
پاسخ دوم ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا منفی است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «پولیتکیو» ضمن اشاره  اینکه اتحادیه اروپا پاسخ دوم تهران درباره احیای برجام را دریافت کرده است‌، نوشت: پاسخ دوم ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا منفی است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه پولیتکیو در یادداشتی نوشت:  در حالی که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دریافت پاسخ دوم ایران را تایید کرده و گفته آن را در اختیار طرف‌های دیگر مذاکره قرار داده است.

منابع آگاه در اروپا و آمریکا درباره آن ابراز ناامیدی کرده‌اند و خبرها در ایالات متحده حاکی است که نماینده ویژه دولت جو بایدن، آماده می‌شود تا آخرین وضعیت مذاکرات برجام را در جلسه‌ای محرمانه به اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، توضیح دهد.

سخنگوی بورل گفت: «اکنون همه در حال مطالعه پاسخ ایران هستند.»

پیتر استانو افزود: «درباره مسیر پیش‌رو، مانند همیشه، با دیگر طرف‌ها و آمریکا بحث و تبادل نظر خواهد شد.»

تهران روز پنجشنبه (دهم شهریور) پاسخ دوم خود به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا درباره احیای برجام را به اروپا ارائه کرد.

یک روز پس از آن، مقام‌های آمریکایی پاسخ ایران را «غیرسازنده» توصیف کردند و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در یک موضع‌گیری جدید در روز جمعه گفت که آمریکا اجازه نخواهد داد حکومت جمهوری اسلامی به سلاح اتمی دست یابد و تاکید کرد که برای دولت بایدن، همچنان تمامی گزینه‌ها روی میز است.

یک مقام ارشد دولت بایدن نیز شامگاه پنجشنبه به پولیتیکو گفته بود واشنگتن در حال بررسی پاسخ جمهوری اسلامی است و گفت این پاسخ «به هیچ وجه امیدبخش نیست.»

این مقام ارشد دولت آمریکا بدون اشاره به جزئیات مطرح‌شده در پاسخ حکومت ایران، گفت: «بر اساس پاسخ آن‌ها، به نظر می‌رسد که به عقب بازمی‌گردیم».