loader image

جستجو

ربات های نیروی دریایی

پاپیولر ساینس: نیروی دریایی آمریکا در حال آزمایش ربات‌های دریانوردی برای گشت‌زنی است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «پاپیولر ساینس» در یادداشت تازه خود با اشاره به گشت‌زنی آزمایشی ربات‌های دریانوردی نیروی دریایی آمریکا نوشت: آیا قرار است ربات‌های دریانوری جایگزین کشتی‌های موجود با خدمه انسان شوند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه پاپیولر ساینس در یادداشت تازه خود به‌قلم «کلسی آترتون» نوشت: پاییز امسال، نیروی دریایی آمریکا هم در دریای سرخ و هم در خلیج‌فارس، قایق‌های رباتیک جدیدی را آزمایش کرد. این ماشین‌ها، که شامل ربات‌های سیلدرون و کشتی‌های سطحی بدون سرنشین MANTAS T-38 می‌شود، نوید می‌دهند که دامنه مانور اطلاعاتی نیروی دریایی، در مورد آب‌هایی که در آن گشت‌زنی می‌کند، گسترش خواهد یافت.

کشتی‌های «گشتیسیلدرون»  بدون اینکه انسان به آن چسبیده باشد، مانند یک موج سوار به نظر می‌رسند. اکسپلورر با بدنه‌ای به طول 23 فوت و ارتفاع 16 فوتی، بیشتر کشتی بادبانی است. نیروی الکتریکی خود را از خورشید و نیروی محرکه خود را از باد می‌گیرد. این کشتی با نیروی بادبانی بین 2 تا 7 مایل در ساعت حرکت می‌کند. این وسایل نقلیه می‌توانند برای مسافت‌های طولانی‌مدت حرکت کنند و شرکت ادعا می‌کند که این ربات‌ها قادرند تا ۱۲ ماه در یک مأموریت قبل از اینکه برای تعمیر و نگهداری به خشکی بیایند، کار کنند.

این کشتی‌های بادبانی را می‌توان با طیف وسیعی از سنسورها تجهیز کرد. نسخه موج سوار روباتیکی که Popular Science برای جایزه بهترین چیزهای جدید در سال 2021 انتخاب کرد، توسط اداره ملی اقیانوسی و جوی برای ردیابی بادهای طوفانی استفاده می‌شود. این کشتی‌ها می‌توانند حسگرهایی را برای سرعت و جهت باد، دما و رطوبت هوا،‌ اندازه‌گیری شوری و میدان مغناطیسی سطح اقیانوس و حتی برای تشخیص زیست توده ماهی و حضور پستانداران در زیر سطح حمل کنند. علاوه بر این، سیلدرون می‌تواند ویدیوهای بالای سطح را ضبط و از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای شناسایی اهداف استفاده کند. این یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که نیروی دریایی به آن علاقه دارد.

این شرکت ادعا می‌کند که دوربین‌ها و پردازش روی سیلدرون «قابلیت تشخیص بصری و بدون وقفه اهدافی را دارد که موقعیت خود را گزارش نمی‌دهند»، و سپس می‌توانند با رادار، سنسورهای صوتی و سایر سیستم‌های تشخیص خود رویت هدف را تایید کنند.

در ماه نوامبر، نیروی دریایی اعلام کرد که این کشتی‌ها را در پایگاه دریایی اردن در عقبه مستقر خواهد کرد.

«هشام خلیل الجراح» -فرمانده نیروی دریایی سلطنتی اردن- در بیانیه مشترکی با نیروی دریایی گفت: «ما سخت‌تر و هوشمندانه‌تر برای دستیابی به امنیت دریایی، در همه حوزه‌های سطحی، زیرسطحی و فرا دریایی کار می‌کنیم». دریای سرخ شاهد افزایش قابل توجهی در سطح نظارت و پیش‌بینی قدرت برای حفظ ثبات و امنیت در آب‌های بین‌المللی خواهد بود.

«مایکل براسور» -رئیس گروه ضربت نیروی دریایی برای ربات‌ها و مدیریت هوش مصنوعی سیلدرون- در بیانیه‌ای توضیح داد که ربات‌ها از «یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای افزایش آگاهی حوزه دریایی» استفاده می‌کنند.

در عمل، داشتن دوربین‌ها و سایر حسگرها بر روی این کشتی‌ها، بدین معنا است که منطقه تحت پوشش نیروی دریایی گسترش خواهد یافت. اگرچه هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا این روبات‌ها قرار است جایگزین کشتی‌های موجود با خدمه انسان شوند یا خیر. این ربات‌ها با استفاده از نیروی محرکه بادی و وسایل الکترونیکی شارژ شونده با نیروی خورشیدی، توانایی اقدامات موثر‌تری خواهند داشت.

سیلدرون یکی از محصولات سیلیکون‌ولی است که در سال جاری توسط وزارت دفاع دنبال می‌شود. «لوکس کپیتال» گروه سرمایه‌گذاری خطرپذیر که از سیلدرون حمایت می‌کند، در اوایل سال جاری با مقامات ارشد دفاعی دیدار کرد. لوکس به طور خاص از سیلدرون به عنوان جایگزینی برای کشتی‌های با خدمه گران‌تر، استفاده خواهد کرد و هزینه عملیاتی تخمینی 80 هزار دلار در روز را برای تحقیقات علمی سنتی نیاز دارد. مقایسه مستقیم بدون رقم هزینه عملیات عمومی در روز برای سیلدرون‌ها یا اینکه چه مقدار از هزینه در انتقال از یک کشتی با خدمه انسانی به یک کشتی رباتیک صرفه‌جویی می‌شود، دشوار است، اما شایان ذکر است که سیلدرون با هزینه کم به بازار عرضه می‌شود.