loader image

جستجو

Pakistan and the United States are cooperating against the Pakistani Taliban

دیپلمات:
پاکستان و آمریکا در برابر طالبان پاکستان همکاری می‌کنند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «دیپلمات» نوشت: آمریکا پیشنهاد کمک به پاکستان را برای مقابله با تهدید تروریستی ناشی از تحریک طالبان پاکستان داده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه دیپلمات در یادداشت تازه خود به‌قلم «عمر جمال» نوشت: پاکستان از تبدیل شدن به پایگاهی برای عملیات ضد تروریسم آمریکا در افغانستان محتاط خواهد بود، زیرا این امر باعث بدتر شدن روابط آزمایشی این کشور با رژیم طالبان می‌شود.

آمریکا پیشنهاد کمک به پاکستان را برای مقابله با تهدید تروریستی ناشی از تحریک طالبان پاکستان داده است.

تحولات اخیر نشان می‌دهد که ممکن است گفت‌و‌گو‌‌‌ بین پاکستان و آمریکا در این زمینه آغاز شده باشد و فضا را برای اقدام هماهنگ علیه تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌های شبهه‌نظامی فراهم کند.

«ند پرایس» -سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا- در یک نشست خبری هفته گذشته گفت که پاکستان همچنان یک شریک امنیتی مهم است. وی با تاکید بر نگرانی‌ها در مورد تهدیدات شبهه‌نظامی در منطقه، گفت: گروه‌های تروریستی در افغانستان، در منطقه مرزی افغانستان و پاکستان حضور دارند که تهدیدی آشکار است که نه تنها برای پاکستان، بلکه به طور بالقوه برای کشورها و مردم فراتر از آن هستند.

ما در حال گفت‌و‌گو‌‌‌ی منظم با شرکای پاکستانی خود هستیم. ما آماده‌ایم تا به آن‌ها کمک کنیم تا با تهدیداتی که با آن روبرو هستند مقابله کنند.

پیش از اظهارات وزارت امور خارجه که حاکی از مشارکت نهایی بین دو کشور است، ژنرال «مایکل اریک کوریلا» -فرمانده مرکزی آمریکا- از گذرگاه مرزی تورخم-افغانستان بازدید کرد و از دستاوردهای پاکستان در مبارزه با تروریسم استقبال کرد. کوریلا در جریان دیدار خود با رهبران ارشد نظامی پاکستان همچنین در مورد چشم‌انداز تقویت روابط نظامی و فرصت‌های مقابله با تهدید تحریک طالبان پاکستان صحبت کرد.

یک منبع دولتی به رسانه دیپلمات گفت که سفر ژنرال کوریلا با هدف انتقال این موضوع به پاکستان انجام شده است که آمریکا درک می‌کند، شاید حتی با نگرانی‌های امنیتی پاکستان که از افغانستان سرچشمه می‌گیرد، ابراز همدردی کند و همچنان آماده کمک است.

این منبع همچنین گفت که هر دو کشور به طور کلی موافق هستند که افغانستان تحت سلطه طالبان باید آرام بماند و گروه‌های شبهه‌نظامی بین‌المللی، از جمله تحریک طالبان پاکستان، نباید در آنجا پناهگاه ایجاد کنند.

به نظر می‌رسد طالبان پاکستان از این بیم دارد که آمریکا ممکن است با پاکستان برای انجام اقداماتی در مورد رهبری این کشور در داخل افغانستان همکاری کند.

نورولی محسود، رئیس تحریک طالبان پاکستان در مصاحبه‌ای به سی ان ان گفت: «آمریکا باید با دخالت بی‌مورد در امور ما به تحریک پاکستان دست از تمسخر ما بردارد، این تصمیم ظالمانه شکست سیاست آمریکا را نشان می‌دهد».

بمب‌گذاری انتحاری اخیر که توسط تحریک طالبان پاکستان در اسلام‌آباد انجام شد و هشدار سفارت آمریکا برای شهروندان پاکستانی نشان می‌دهد که این گروه شبهه‌نظامی همکاری آتی بین اسلام‌آباد و واشنگتن را به‌عنوان توسعه‌ای نگران‌کننده می‌داند و ممکن است بخواهد آن را مختل کند.

«بلاول بوتو زرداری» -وزیر امور خارجه- که در اوایل این هفته از سفر یک هفته‌ای به آمریکا بازگشت، فاش کرد که واشنگتن مایل است به پاکستان کمک مالی برای بهبود امنیت مرزی برای جلوگیری از حملات فرامرزی از افغانستان ارائه کند. با این حال، هنوز جزئیات بودجه برای امنیت مرزها اعلام نشده است.

اخیراً در یک تحول غیرمنتظره، سنای آمریکا 200 میلیون دلار برای برنامه‌های برابری جنسیتی در پاکستان تصویب کرد و همچنین بر لزوم مبارزه با تروریسم در این کشور تأکید کرد.

مشخص نیست که این بودجه چگونه مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما لایحه همه‌جانبه تصویب‌شده توسط سنا برای سال 2023 اشاره می‌کند که بودجه اختصاص داده شده به کشور تحت عنوان «برنامه تامین مالی نظامی خارجی» می‌تواند فقط برای حمایت از ضد تروریسم و توانایی‌های مقابله با شورش در پاکستان در دسترس باشد.

علاوه بر این، گزارش‌ها حاکی از آن است که پاکستان نیز ممکن است علاقه‌مند به دریافت تجهیزات نظامی بیشتر از آمریکا برای تقویت قابلیت‌های گشت‌زنی مرزی خود برای شناسایی بهتر حرکت تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌های شبهه‌نظامی در امتداد مرز افغانستان باشد.