loader image

جستجو

کویینسی:
پایان جنگ سوریه، خروج نیروهای آمریکایی و لغو تحریم‌ها

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در مقاله خود با اشاره به اینکه جنگ داخلی سوریه پس از 12 سال به‌طور پراکنده ادامه دارد، به  بررسی این موضوع که پایان جنگ سوریه، خروج نیروهای آمریکایی و لغو تحریم‌ها، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در مقاله خود به‌قلم «داگ بندو» نوشت:  «رجب طیب اردوغان» در نظرسنجی‌ها عقب افتاده است و باعث می‌شود که او دوباره ‌به‌دنبال «یک جنگ کوچک باشکوه» برای کسب آرا باشد.

یک تهاجم جدید می‌تواند پرسنل آمریکا را در معرض خطر قرار دهد و این تهدید، واکنش خشمگینانه‌ای را در واشنگتن ایجاد کرده است. تهدیدات آنکارا غیرقابل توجیه است، اما حضور آمریکا بی‌دلیل است.

جنگ داخلی در سوریه پس از نزدیک به 12 سال به‌طور پراکنده ادامه دارد و آمریکا همچنان گوشه‌ای از این کشور را با 900 سرباز اشغال کرده است.

در همین حال، واشنگتن بر اقتصاد سوریه چنگال مرگ دارد و جمعیت سوریه را از طریق تحریم‌ها به فقر می‌کشاند.

نیروهای مسلح چندین کشور دیگر، از جمله ترکیه، در سراسر سوریه فعال هستند و خطر درگیری گسترده‌تر را ایجاد می‌کنند.

اردوغان پیشنهاد دیدار با بشار اسد و ولادیمیر پوتین را داده است. یک روش زنده بین این سه می‌تواند به آخرین بقایای درگیری پایان دهد و سوریه را دوباره به منطقه ادغام کند.

واشنگتن باید با لغو تحریم‌هایی که مردم سوریه را هدف قرار می‌دهد و شرکای خود در خلیج‌فارس را به تعامل مجدد با دمشق تشویق می‌کند، به این روند کمک کند.

جنگ داخلی سوریه در اوایل سال 2011 با اعتراضات «بهار عربی» علیه دولت اسد آغاز شد.

به‌زودی خشونت شروع شد و درگیری در گروه‌ها و ملت‌های خارجی به وجود آمد. سیاست واشنگتن بسیار هوشمندانه بود؛ از جمله: تلاش برای برکناری هم‌زمان اسد، شکست داعش، ترویج شورشیان میانه‌رو، متحد شدن مؤثر با رادیکال‌های اسلامی، حمایت غیرمستقیم از شاخه محلی القاعده، آشتی دادن ترکیه به دلیل کمک مخفیانه به داعش و بعداً تسخیر نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا و اخراج ایرانیان و نیروهای روسیه.

دولت‌های متوالی نتوانسته‌اند دولت اسد را سرنگون کنند. واشنگتن به‌جای ستمگران، قربانیان سوریه را مجازات می‌کند.

سیاست‌گذاران آمریکا باید شکست خود را بپذیرند و استراتژی جدیدی را امتحان کنند. صلح و آرامش به‌جای دامن زدن به درگیری، به نفع آمریکا و مردم سوریه است.