loader image

جستجو

نجات توافق هسته ای

پایگاه خبری بیزنس اینسایدر: بایدن و تهران فرصت کمی برای نجات توافق هسته‌ای دارند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

پایگاه خبری« بیزنس اینسایدر» در یادداشت تازه خود بر این موضوع تاکید کرد که با توجه به چالش‌های پیش‌آمده بر سر راه توافق هسته‌ای، دولت بایدن و ایران فرصت کمی را برای نجات توافق هسته‌ای در اختیار دارند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ پایگاه خبری بیزنس اینسایدر در یادداشت تازه خود به‌قلم «صنم وکیل» نوشت: هفته گذشته، «علی باقری کنی»- مذاکره‌کننده اصلی توافق هسته‌ای در وین- اعلام کرد که ایران در 29 نوامبر به مذاکرات ادامه می‌دهد. چهار ماه از تعویق دور ششم در ژوئن گذشته است.
این تاخیر طولانی و تفسیرهای مواضع مذاکره واشنگتن و تهران، سوالات زیادی را در مورد اینکه آیا می‌توان شکاف¬ها را کاهش داد و برجام را احیا کرد، مطرح کرده است. درحالی¬که تلاش‌های دیپلماتیک درحال افزایش است، تنها راه مناسب برای حل اختلافات و ایجاد اعتماد در این فرآیند از طریق دیپلماسی است.
در ماه¬های گذشته و با روی کارآمدن دولت رئیسی، ایران مشغول به¬تعویق انداختن برجام بوده است. استراتژی جدید و انتصاب تندروها، منجر به نگرانی امضاکنندگان برجام شده است. عدم شفافیت باعث نارضایتی آنتونی بلینکن شده و می¬گوید زمان کوتاه و گزینه¬های طرح دوم درحال بررسی است.
موضع ایران بسیار محکم است. تهران مایل است واشنگتن اولین گام را برای حذف تمامی تحریم¬های اعمال¬شده از سال 2018 بردارد.
دومین مانع، بر سر موضوع تضمین¬ها است. تهران امیدوار است درصورت خروج یکی دیگر از رئیس‌جمهورهای آمریکا از برجام، از اقتصاد خود محافظت کند و برای این کار در برابر شوک دیگری از خروج از برجام، حفاظت‌هایی ایجاد شود.
اخبار منتشر شده اخیر نشان داد که دولت بایدن نمی¬تواند تضمین کند که باوجود پایبندی ایران، قادر به¬ ماندن در برجام است. این شکاف بین طرفین را بیشتر کرده است و بدون¬شک منجر به بن‌بستی شده که امروز نیز ادامه دارد.
در¬عین¬حال، برنامه هسته¬ای ایران پیشرفت¬های چشمگیر و نگران¬کننده‌ای داشته است.
با اتمام قرارداد نظارتی تهران با آژانس بین¬المللی انرژی اتمی، تنش¬ها تشدید شد.
استراتژی ناهماهنگ تهران نیز تحت تاثیر ارزیابی¬های منفی دولت بایدن قرار گرفته است.
درگیری¬های درون‌جناحی نیز مانع از پیشنهادات دولت بایدن به ایران شده است. وی علیرغم برشمردن احیای برجام به¬عنوان یکی از وعده¬های کارزار انتخاباتی خود، تمرکز بر کووید، چالش-های ژئوپلیتیکی با چین و افغانستان را در اولویت قرار داده است.
راب مالی با امضاکنندگان برجام دیدار کرده است و بایدن این هفته برای نشست¬های گروه 20 در اروپا حضور دارد. ایران مورد بحث قرار خواهد گرفت. و این نشانه¬ای برای ادامه تعهد واشنگتن است.