loader image

جستجو

تحریم آمریکا

پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی: آمریکا چگونه تحریم ها را مؤثرتر می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

پایگاه خبری«‌سی‌ان‌بی‌سی» در یادداشت تازه خود دلایل اثربخشی توبیخ قدرتمند و چندجانبه تحریم‌های آمریکا را مورد بررسی قرار داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی در یادداشت تازه خود به‌قلم «وندی شرمن» و«والی آدیمو» نوشت:
بانک «تجاری آگروسویوز» سال¬ها با تسهیل تجارت غیرقانونی برای پیشبرد برنامه تسلیحات کشتار جمعی کره شمالی، پول زیادی به دست آورد.
سپس در فوریه 2019، بانک روسی به دلیل تحریم¬های آمریکا سقوط کرد و هدف آمریکا ، قطع بودجه برنامه تسلیحاتی کره شمالی بود.
و این است قدرت تحریم.
بازار مالی آمریکا از بزرگ¬ترین و نقدشونده¬ترین بازارهای جهان است و دلار و مؤسسات آن از تجارت و دارایی جهان حمایت می¬کند.
برای مؤسسات مالی سراسر جهان، دسترسی به سیستم مالی آمریکا حیاتی است. و درعوض، محروم ¬شدن از آن منجر به ویرانی می¬شود.
این همان چیزی است که آمریکا و تحریم¬های چندجانبه مالی و اقتصادی را به ابزاری مهم در فعالیت¬های جنایی و تروریستی تبدیل می¬کند و باعث تحمیل هزینه¬های گزاف بر تهدیدکنندگان امنیت ملی و نیز ایجاد انگیزه¬ برای بازیگران درجهت تغییر مسیر، می¬شود.
ولو اینکه، امروزه اختلالات فزاینده در سیستم مالی و پرداخت جهانی، تهدیدی برای کاهش اثربخشی تحریم¬های چندجانبه آمریکا است.
رقبای استراتژیک از جمله چین و روسیه، درحال توسعه سیستم¬های پرداخت جایگزین¬اند تا از تأمین مالی مبتنی بر دلار اجتناب نموده و با این روش به مقابله با رهبری آمریکا می¬پردازند و از قدرت اقتصادی و اجرای قانونی ما فرار می¬کنند.
تهدید ارز دیجیتال
ضمناً، فناوری¬های مالی جدید مانند ارزهای دیجیتال فرصتی برای نگهداری و انتقال بها، خارج از سیستم¬های مرسوم مالی و پرداخت ایجاد می¬کنند.
این به ¬نوبه خود باعث فرار راحت¬تر مجرمان و تروریست¬ها می¬شود و توانایی آمریکا، متحدانش و شرکا را در اعمال تحریم¬ها جهت حفظ امنیت ملی، کاهش می¬دهد.
با درنظر¬گرفتن نقش حیاتی تحریم¬ها در حفاظت از منافع ملی، «جنت یلن» -وزیر امور خارجه- بررسی جامعی را آغاز کرد که در آن با مشورت وزارت امور خارجه و سایر شرکای بین¬ سازمانی، به نحوه شکل¬گیری مقامات تحریم¬های خزانه¬داری و تقویت آن¬ها در آینده، پرداخت.
یکی از نتایج اولیه بررسی این است که هماهنگی با متحدان و شرکا، اطمینان خاطری در جهت حفظ تحریم¬ها به ¬عنوان ابزاری مؤثر در مقابله با چالش¬های جدید است.
توبیخ قدرتمند
رویکرد چندجانبه به تحریم‌ها، به دلایل متعددی اثربخشی آن¬ها را افزایش می‌دهد.
 اولاً، اتحاد سایر کشورها و مؤسسات در اعمال تحریم¬های آمریکا، با قطع دسترسی به سیستم-های مالی جهان، موجب بسته¬شدن شکاف¬هایی می¬شود که درغیر این¬ صورت، مورد سوءاستفاده قرار می¬گرفتند. در نهایت، این کار فعالیت¬های مالی غیرقانونی دشمنان را سخت¬تر می¬کند و رقیبان ما نمی¬توانند از تحریم¬ها، به ضرر شرکت¬های آمریکایی سوء استفاده کنند.
دوم اینکه، به متحدان و شرکای ما سهم بیشتری در تداوم انعطاف‌پذیری و تکامل سیستم مالی بین‌المللی آمریکا می‌دهد. و موجب همکاری آن¬ها با آمریکا به¬منظور نظارت بر فناوری¬های جدید مثل ارز دیجیتال و تطبیق با تغییرات جدید می¬شود.
سوم و مهم¬تر از همه، همکاری با متحدان و شرکا از طریق مجامع چندجانبه از جمله سازمان ملل متحد و جی7، اثر تحریم¬های سیاسی را تشدید می¬کند.
برای مثال، در سال 2011، آمریکا، اتحادیه اروپا و سایرین که از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل می¬کنند، اقدامات تکمیلی را برای اعمال تحریم¬های هدفمند علیه دولت سرکوب¬گر معمر قذافی در لیبی انجام دادند. این تحریم¬ها ده‌ها میلیارد دلار را از اختلاس نجات داد و به توقف اقدامات خشونت¬آمیز دولت کمک کرد.
توبیخ قدرتمند و چندجانبه، موجب تأکید تعهد جامعه بین¬المللی به ارزش¬های دموکراتیک و حفظ حقوق بشر شد. مهم¬تر اینکه، با وجود انجام این اقدام مؤثر، با شرکای خود به ادامه کمک-های بشردوستانه پرداختیم و با اعمال تحریم¬ها در سراسر جهان، همچنان به این اصل، متعهد می¬مانیم.
هر کشوری به ¬تنهایی، توانایی اعمال تحریم¬ها را ندارد. به همین دلیل، حفظ حضور آمریکا در سازمان ملل از اهمیت بالایی برخوردار است. سازمان ملل از کشورهای بدون مقامات تحریمی درخواست ممنوعیت سفر تروریستی و جلوگیری از انتقالات مالی غیرقانونی، دارد.
همانطور که جو بایدن می‌گوید، اتحاد آمریکا در سراسر جهان منبع قدرت است. چنان ¬چه اقتصاد جهانی از طریق سیستم¬های مالی درهم¬تنیده، فناوری¬های پرداخت جدید، الگوهای تجاری و زنجیره¬های تأمین، به¬هم پیوسته¬تر ¬شود؛ ما به همکاری نزدیک با شرکای خود درجهت بروزکردن سیاست تحریم¬ها و حفاظت از امنیت ملی، تعهد می¬دهیم.