loader image

جستجو

Iron beam helps prevent Iranian threats

واشنگتن پست:
پرتو آهنین به جلوگیری از تهدیدات ایران کمک می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «واشنگتن پست» در یادداشت خود با اشاره به اینکه ایران با موشک‌های بالستیک میان‌برد، بزرگترین تهدید برای اسرائیل است،‌نوشت: پرتو آهنین به جلوگیری از تهدیدات ایران کمک می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه واشنگتن پست در یادداشت خود به‌قلم «جد بابین» نوشت: چند نمونه از پیشرفت های فناوری نظامی ‌وجود دارد که مسیر تاریخ را تغییر داده است.

امروزه، پیشرفت‌های فناوری معمولاً اهمیت تاریخی ندارند، اما بسیاری از آن‌ها می‌توانند توازن قدرت را در سطح منطقه‌ای یا جهانی تغییر دهند.

برای حدود یک دهه، سیستم ضد موشکی معروف «گنبد آهنین» از این کشور در برابر حملات موشکی و توپخانه‌ای محافظت می‌کرد.

هر باتری سامانه گنبد آهنین از رادار و چهار پرتابگر تشکیل شده است که هر کدام می‌توانند بیست موشک «تامیر» را شلیک کنند.

طبق گزارش‌ها، این دو سیستم حداقل 90 درصد در برابر تهدیدات مؤثر هستند. به دلیل کارآمدی این سیستم‌ها، اسرائیلی‌ها امن‌تر هستند. تهدیدهای شبکه تروریستی حزب‌الله لبنان و فلسطینی‌ها که مکرراً خمپاره یا توپخانه یا موشک‌های کاتیوشا پرتاب می‌کنند، کاهش می‌یابد. ایران با موشک‌های بالستیک میان‌برد خود و ورود کنونی‌اش به نقطه‌ای که می‌تواند تسلیحات هسته‌ای تولید کند، همچنان بزرگترین تهدیدی است که اسرائیل با آن مواجه است.

مشکل آشکار هر سیستم ضد موشکی این است که می‌تواند توسط یک رگبار به اندازه کافی بزرگ از بین برود.

براساس گزارش‌ها، حزب‌الله بین 40 تا 150 هزار موشک دارد که می‌توانند اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را هدف قرار دهند. آن‌ها از راکت‌های کوتاه برد «کاتیوشا» تا موشک‌های بالستیک کوتاه برد اسکاد« بی» و«سی» را شامل می‌شوند.

مشکل نه چندان آشکار گنبد آهنین این است که هر موشک تامیر حدود 50 هزار دلار قیمت دارد.

هزینه یک رهگیری معمولی 100 هزار دلار یا 150 هزار دلار است. آنچه ممکن است راه حلی برای هر دو مشکل باشد اکنون رونمایی شده است.

شلیک ارزان اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از سیستم لیزری جدید «پرتو آهنین»، برای هر رهگیری حدود 2 دلار هزینه دارد. نفتالی بنت توسعه این سیستم را در اوایل ژوئن اعلام کرد.

پیش‌بینی می‌شود این سیستم سال آینده مستقر شود. پرتو آهنین، اولین سلاح با انرژی هدایت‌شده قابل استقرار، یک پیشرفت بزرگ در فناوری دفاعی است که می‌تواند دشمنان اسرائیل (رژیم صهیونیستی)مانند ایران و فلسطینی‌ها را همراه با سایر سیستم‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بازدارد.

آمریکا چندین دهه است که در تلاش برای توسعه سیستم‌های ضد موشکی مبتنی بر لیزر بوده است. بزرگترین مشکل سلاح‌های مبتنی بر لیزر، نیاز به قدرت و زمان بازیافت بین شلیک است.

احتمالاً پرتو آهنین آن چیزی نیست که بنت ادعا می‌کند بازی را تغییر می‌دهد، اما می‌تواند در صورت تولید و بکارگیری، مزیت قابل‌توجهی در یک درگیری ایجاد کند. اگر این درگیری یک جنگ علنی با ایران باشد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با وجود گنبد آهنین و سلاح لیزری همچنان می‌تواند توسط سلاح‌های هسته‌ای ایران نابود شود.

بنت همچنین به اکونومیست گفت که اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  به دنبال این است که از ایران در برنامه‌های تسلیحاتی خود پیشی بگیرد، اما با توجه به سایر خواسته‌هایش، روشن نیست که اسرائیل (رژیم صهیونیستی)چگونه می‌تواند به یک مزیت قاطع در فناوری دست یابد.

وی افزود: «ما در حال اجرای «دکترین اختاپوس» هستیم. ما دیگر با بازوها، با گروه‌های نیابتی ایران بازی نمی‌کنیم، ما معادله جدیدی ایجاد کرده‌ایم.»

تهدید بنت علیه رهبر ایران و دیگر رهبران این کشور، آ‌ن‌ها را برای مدتی هراسان خواهد کرد.