loader image

جستجو

After the JCPOA, will there be a third intifada1

جروزالم پست:
پس از برجام، انتفاضه سومی در کار خواهد بود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا پس از برجام،‌ انتفاضه سومی در کار خواهد بود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت خود به‌قلم «اریک آر مندل» نوشت: در سال 2022، شاهد افزایش حملات علیه اسرائیلی‌ها بوده‌ایم و فعالیت تروریستی ناشی از کرانه باختری و منطقه یهودیه و سامره بیشتر شده است.

به گفته «آویو کوخاوی» رئیس ستاد ارتش اسرائیل،؛ «افرادی هر روز و شب دستگیر می‌شوند … (با) هر دستگیری، از حملات تروریستی جلوگیری می‌کنیم. هدف ما رساندن حملات به صفر است و به انجام هر کاری برای متوقف کردن این موج تروریستی ادامه خواهیم داد.»

مقدار قابل‌توجهی از کمک‌های مالی تروریستی از ایران سرچشمه می‌گیرد و این کشور از متحدان حماس و جهاد اسلامی خود حمایت می‌کند که هم در کرانه باختری و هم غزه فعالیت می‌کنند.

شبکه الجزیره می‌گوید: «تیپ شهدای الاقصی، شاخه مسلح فتح است. فتح جنبشی است که تشکیلات خودگردان فلسطین را اداره می‌کند.» در ماه آگوست، «فرمانده ارشد مقاومت مسلحانه به نام ابراهیم النابلسی به دست نیروهای اسرائیلی کشته شد. او مشهور به «شیر نابلس» بود.»

برجام با کاهش بیش از یک تریلیون دلاری تحریم‌ها در دهه آینده، احتمالا ترورها را علیه غیر‌نظامیان یهودی در کرانه باختری و غزه به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد.

تشکیلات خودگردان ضعیف و فاسد عباس برای اینکه از رقیب تروریستی خود عقب نماند، به تحریک مردم خود علیه اسرائیل در همه مجامع عمومی از مساجد گرفته تا مدارس و برنامه‌های کودکان در تلویزیون ادامه می‌دهد.

تشکیلات خودگردان ضعیف همیشه در تلاش است تا حماس و جهاد اسلامی را همراهی کند تا مبادا همدست اسرائیل(رژیم صهونیستی) به نظر برسد و می‌تواند خواسته یا ناخواسته مرتکب خشونت شود، همان‌گونه که در سال 2000 و در جریان انتافضه دوم این کار را کرد.

نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان تا پیش از آن علیه حماس و جهاد اسلامی با اسرائیل(رژیم صهونیستی) همکاری می‌کردند، اما آن زمان اسلحه خود را به سمت نیروهای امنیتی اسرائیل(رژیم صهونیستی) گرفتند.

نمی‌توان پیامدهای احتمالی میلیارد دلاری را دست‌کم گرفت که به سمت سازمان‌های تروریستی در شامات سرازیر می‌شود. به نظر می‌رسد که طرفداران توافق هسته‌ی از این موضوع چشم‌پوشی کرده‌اند و نمی‌

خواهند به فاصله کوتاه این مسیر نگاه کنند که چگونه کاهش تحریم‌ها برای ایران می‌تواند مثل ریختن بنزین روی آتش سوزان باشد. هدف ایران این است که اسرائیل(رژیم صهونیستی) را از همه طرف محاصره کند یا همان‌گونه که یاکوف آمیدرور، کارشناس دفاعی، گفته؛ «حلقه‌ای از آتش» به دور اسرائیل(رژیم صهونیستی) و زیر چتر هسته‌ای به وجود آورد.

به‌رغم اینکه برجام موضوع بحث و مناقشه داغی در آمریکا طی هشت سال گذشته بوده، اما ایران هم‌چنان از جریان گروگان‌گیری در سال 1979 به این سو، شرارت اولیه خود را علیه آمریکا حفظ کرده است. می‌توان شهروندان آمریکا را به خطر دست‌کم گرفتن اهمیت این موضوع بخشید، زیرا نگرانی‌های داخلی دیگری بر آن‌ها مستولی شده است.

این موضوع حتی در میان اقلیت‌هایی فراموش شده که به رفتار پلید جمهوری اسلامی اهمیت می‌دهند. ماهیت این نظام، انقلابی است و برنامه توسعه‌طلبانه و نژادپرستانه‌اش علیه یهودیان، در «دی ان ای» این کشور است.

افزایش بودجه ایران، خزانه حزب‌الله لبنان را نیز پر خواهد کرد و 150 هزار موشک آن‌ها رشد قابل‌توجهی خواهد داشت که بسیاری از آن‌ها نقطه‌زن هستند. هدف ایران، کنترل جنوب سوریه و رشوه دادن به مردم این منطقه یا پاکسازی قومی آن‌ها برای حضور نظامی تحت کنترل جمهوری اسلامی در مقابل بلندی‌های جولان اسرائیل(رژیم صهونیستی) است تا مثل کاری که در لبنان انجام می‌دهد، شمال اردن را نیز تهدید کند.

اگر کاهش تحریم‌های آمریکا رگ حیات انتفاضه جدید باشد، غیرنظامیان اسرائیلی اولین کسانی خواهند بود که بهای آن را می‌پردازند. عواقب آن دامن ما را نیز خواهد گرفت.