loader image

جستجو

Behind the scenes of the plan to prevent the war between Israel and Hezbollah

واشنگتن:
پشت‌پرده طرح جلوگیری از جنگ اسرائیل و حزب‌الله

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «واشنگتن» در یادداشتی با اشاره به موضوع پشت پرده طرح جلوگیری از جنگ اسرائیل و حزب الله، نوشت: اسرائیل متعهد به ایجاد یک منطقه حائل عاری از حزب‌الله در امتداد مرز شمالی خود در جنوب لبنان است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه واشنگتن در یادداشتی به‌قلم «دیوید شنکر» نوشت: با گذشت 9 ماه از جنگ اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و حماس در غزه، درگیری میان این رژیم و شبهه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران، حزب‌الله لبنان در حال تشدید است.

راهبرد آمریکا برای جلوگیری از این جنگ یک ابتکار دیپلماتیک به رهبری آموس هوخشتاین، نماینده آن برای جدا کردن نیروهای ویژه اسرائیل و حزب‌الله، «رضوان» است.

پس از 7 اکتبر، اسرائیل حدود 70 هزار شهروند را از منطقه مرزی شمالی خود تخلیه کرد، زیرا می‌ترسید که این نیروهای رضوان صفحه‌ای از کتاب بازی حماس را برداشته و از مرز عبور کرده و اسرائیلی‌ها را بربایند.

پس جای تعجب نیست که برای بازگشت این جمعیت، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌گوید که وضعیت موجود در امتداد مرز باید از طریق دیپلماسی یا با زور اسلحه تغییر کند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) متعهد به ایجاد یک منطقه حائل عاری از حزب‌الله در امتداد مرز شمالی خود در جنوب لبنان است.

راه‌حل پیشنهادی هوخشتاین احیا و اجرای نسخه اصلاح‌شده قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل متحد است، قطعنامه‌ای که عملاً به جنگ 2006 اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و حزب‌الله پایان داد.

اکنون، هوخشتاین به‌دنبال میانجی‌گری برای یک توافق آتش‌بس است که نیروهای حزب‌الله را تقریباً در ۷ کیلومتری شمال مرز، تقریباً به رودخانه لیتانی منتقل و چندین هزار سرباز نیروهای مسلح لبنان را به جای آن‌ها مستقر می‌کند.

هم‌زمان، طبق این طرح، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به پروازهای سرنشین‌دار و بدون سرنشین خود در لبنان پایان خواهد داد و این رژیم و لبنان مذاکراتی را در مورد نقاط مرزی مورد مناقشه در امتداد به اصطلاح خط آبی آغاز خواهند کرد که به‌طور بالقوه منجر به اتحاد مجدد شهر مورد مناقشه غجار به‌نفع لبنان خواهد شد.

این ترتیب، در صورت موافقت، الزام اسرائیل برای عقب راندن نیروهای رضوان را برآورده می‌کند و ساکنان شمال را قادر می‌سازد حداقل به‌طور موقت به خانه خود بازگردند.

با وجود مزایای ظاهری برای هر دو طرف، به نظر نمی‌رسد ابتکار هوخشتاین در حال جلب توجه باشد.

دیپلماسی آمریکا در نهایت ممکن است در میانجیگری برای تفاهم موفق شود.