loader image

جستجو

Umm-Hani al-Sharaabi pauses as she talks to Reuters at her home in Sanaa, Yemen September 7, 2022. REUTERS/Khaled Abdullah

کویینسی:
پشت حملات مکرر حوثی‌ها در جنوب یمن چیست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشت تازه خود با اشاره به حملات پهپادی به بنادر نفتی غیرنظامی پس از منقضی شدن آتش‌بس یمن در 2 اکتبر، به بررسی این سوال پرداخت که پشت حملات مکرر حوثی‌ها در جنوب یمن چیست؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «ناصح شاکر» نوشت: از زمانی که آتش‌بس با میانجیگری سازمان ‌ملل در 2 اکتبر منقضی شد، شورشیان حوثی حملات پهپادی را به بنادر نفتی غیرنظامی در استان‌های نفت‌خیز خارج از کنترل سرزمینی خود انجام دادند.

آتش‌بس دوماهه با میانجیگری سازمان ملل در آوریل اجرایی و دو بار تمدید شد.

تلاش‌های سازمان ملل برای گسترش و تمدید آتش‌بس برای 6 ماه دیگر با شکست مواجه شد و مهلت تمدید آن در 2 اکتبر بدون توافق پس از درخواست حوثی‌ها برای پرداخت حقوق بازنشستگان نظامی و کارمندان دولتی به پایان رسید.

حمله شورشیان حوثی مورد حمایت ایران به بندر نفتی الشحر در 21 اکتبر، دولت تحت حمایت عربستان را وادار کرد تا در 22 اکتبر، پس از نزدیک به هشت سال جنگ، رسماً حوثی‌ها را به‌عنوان «گروه تروریستی» معرفی کند.

«استیون فاگین» -سفیر آمریکا در یمن- از حوثی‌ها خواست فوراً چنین حملاتی را که توهین به حقوق و آزادی‌های کشتیرانی است و تجارت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد، متوقف کنند.

در بیانیه سفیر آمریکا آمده است: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم در این زمان حساس خویشتن‌داری نشان دهند.»

تنها از طریق تمدید آتش‌بس می‌توانیم پرداخت حقوق، رفت‌وآمد آزاد در جاده‌ها و بنادر و فرودگاه‌های یمن و پایان دادن به چرخه خشونت‌های مخربی را که هشت سال است یمن را درگیر کرده، تضمین کنیم.

«محمد غلایس» -تحلیلگر سیاسی مستقر در صنعا- گفت که حملات حوثی‌ها به بنادر نفتی تنش‌زایی نظامی است، اما «اگر مردم یمن خواهان پایان جنگ هستند، پارلمان باید قطعنامه‌ای برای انحلال همه طرف‌های متخاصم یمن و جلوگیری از مشارکت رهبران و اعضای آن‌ها در زندگی سیاسی تصویب کند.»

غلایس به کوئینسی گفت: «اما، مشکل این است که پارلمان ما یکی با الحوثی و دیگری با العلیمی تقسیم شده است.

علاوه بر این، پارلمان یمن به ندرت تشکیل جلسه می‌دهد: آخرین بار در ماه آوریل برای تأیید تأسیس شورای رهبری ریاست‌جمهوری تحت حمایت عربستان که از رئیس‌جمهور موقت هادی برگزیده شد، تشکیل جلسه داد.

«عبدالغنی العریانی» محقق مرکز مطالعات استراتژیک صنعا گفت: «در هفته دوم اکتبر، دولت عربستان پیشنهادی جسورانه به حوثی‌ها ارائه کرد.

آن‌ها از رهبر اسمی مقامات فعلی در صنعا، «مهدی المشاط» -رئیس شورای عالی سیاسی- و فرماندهی عالی نیروهای مسلح دعوت کردند تا به ریاض سفر کند، با محمد بن سلمان ولیعهد دیدار و درباره معامله صلح گفت‌وگو کند.

العریانی افزود: «این پیشرفتی بود که حوثی‌ها از زمانی که دولت بین‌المللی به رسمیت شناخته‌شده را در سال 2014 سرنگون کردند، برای آن تلاش کردند.» دعوت عربستان از المشاط، رهبر حوثی‌ها نیز در گزارشی از روزنامه الاخبار حامی این گروه در 12 اکتبر اشاره شد که به نقل از منابع ناشناس اعلام کرد یک هیئت بلندپایه سعودی برای مذاکره درباره تمدید آتش‌بس و شرایط توافق، به صنعا سفر کرده است.

به نظر می‌رسد حوثی‌ها اکنون در حال مذاکره مستقیم با سعودی‌ها هستند یا به توافقی برای جلوگیری از حملات مرزی دو طرف دست یافته‌اند.

اکنون حوثی‌ها به مواضع دولت العلیمی در جنوب یمن حمله می‌کنند تا اینکه با آن بر سر پرداخت حقوق به توافق برسند.

وی افزود: «اکنون اختلافات بین حوثی‌ها و دولت قانونی بر سر پرداخت حقوق‌ها وجود دارد. غلایس خاطرنشان کرد: «جامعه بین‌المللی باید به اعمال فشار بر طرف‌های درگیر یمن به‌ویژه حوثی‌ها برای پایان دادن به جنگ ادامه دهد. پایان جنگ باید به نفع همه طرف‌ها باشد.»