loader image

جستجو

Behind the scenes of the CIA's attempt to resurrect in Brazil

کریدل:
پشت پرده تلاش سیا برای رستاخیز در برزیل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «کریدل» در گزارش خود از پشت پرده تلاش سیا برای رستاخیز در برزیل خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه کریدل در گزارش خود خبر داد: «پپه اسکوبار» -روزنامه‌نگار مطرح برزیلی- از منظر خود به پشت‌پرده وقایع هفته اخیر در برزیل که برترین قدرت اقتصادی جهان پس از چین است، پرداخته است.

وی  تاکید کرده که روز یکشنبه پس از چندین روز ساماندهی اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی، مدعیان حامی رئیس‌جمهور راستگرای برزیل، «ژائیر بولسونارو» با پشت سر گذاشتن موانع امنیتی ضعیف، بالارفتن از پشت بام‌ها، شکستن پنجره‌ها، تخریب اموال عمومی از جمله نقاشی‌ها در کنگره، دیوان عالی و کاخ ریاست‌جمهوری برزیل غوغا به پا کردند.

کودتای نظامی این افراد رئیس‌جمهور منتخب، لولا داسیلوا را هدف گرفته بود.

به نقل از این نویسنده، یک افسر اطلاعاتی سابق آمریکا تایید کرده است که ترکیب هرج و مرج اعتراضی در برزیلیا در 8 ژانویه، عملیاتی از سوی سازمان سیا بوده است و آن را با تلاش‌های اخیر صورت‌گرفته برای انقلاب رنگی در ایران مرتبط دانست که علت آن به تصمیم کنونی برزیل به اعاده حیثیت در جغرافیای سیاسی جهان و در کنار دوستان خود یعنی روسیه، هند و چین برمی‌گردد.

پپه اسکوبار معتقد است که طراحان سیا تحت تاثیر زولتان پُژار، استراتژیست کنونی شرکت سرمایه‌گذاری کردیت سوئیس و از اعضای اسبق بانک مرکزی دولت فدرال نیویورک هستند.

پُژار در گزارشی در 27 دسامبر با عنوان «جنگ و موانع کالا» عنوان کرده بود که نظم جهان چندقطبی نه توسط سران دولت‌های جی-7 مرسوم، بلکه توسط جی-7 شرق، کشورهای عضو بریکس و با توسعه احتمالی آن در حال ساخته شدن است.

او به کشورهای الجزایر، ایران و آرژانتین که درخواست عضویت در بریکس یا بریکس‌ پلاس را داده‌اند، اشاره می‌کند.

در پایان، اسکوبار آینده روشنی را متصور نیست چراکه به باور او، آمریکا به برزیل اجازه نخواهد داد تا با تمام توان به عرصه تجارت و اشتراک راهبردی با چین و روسیه بازگردد.

نئوکان‌ها و نئولیبرال‌ها بر جی-7 شرقی از جمله برزیل آسان نخواهد گرفت تا در جهت پایان دادن به سلطه دلار ‌‌به‌عنوان کنترل استعماری دنیا حرکت کنند.