loader image

جستجو

The new drone is one of America's enemies

اینسایدر:
پهپاد جدید، یکی از دشمنان آمریکاست

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «اینسایدر» در یادداشت تازه خود با اشاره به رونمایی پهپاد جدید ایران، نوشت: مهاجر 10 می‌تواند 24 ساعت متوالی کار کند و برد عملیاتی آن بیش از 1200 مایل است و این موضوع اسرائیل، دشمن دیرینه تهران و متحد کلیدی آمریکا، را به‌طور بالقوه در دسترس پهپاد قرار می‌دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، ‌نشریه اینسایدر در یادداشت تازه خود به‌قلم «جیک اپستین» نوشت: ایران این هفته از پهپاد جدیدی رونمایی کرد که شباهت زیادی به ام‌کیو 9 ریپر ارتش آمریکا دارد و به آخرین کشوری تبدیل شد که هواپیمای شبیه پهپاد جنگی مهیب آمریکایی را تولید کرد.

رسانه‌های دولتی روز سه‌شنبه ویدئویی را منتشر کردند که پهپاد جدید ایران موسوم به «مهاجر 10» را به صورت پر زرق و برق در کنار چراغ‌های بارق و یک دستگاه مه شکن به نمایش می‌گذارد و همچنین عکس‌هایی از برخاستن، پرواز و فرود این پهپاد را منتشر کردند.

بنا به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تحت کنترل دولت، ایران مدعی است که مهاجر 10 می‌تواند 24 ساعت متوالی کار کند و برد عملیاتی آن بیش از 1200 مایل است و این موضوع اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، دشمن دیرینه تهران و متحد کلیدی آمریکا، را به‌طور بالقوه در دسترس پهپاد قرار می‌دهد.

ایرنا مدعی است که مهاجر 10 می‌تواند تسلیحات مختلف با حداکثر بار بمب بیش از 650 پوند را حمل کند و قادر است با سرعت 130 مایل در ساعت پرواز کند و مجهز به قابلیت‌های نظارت و جنگ الکترونیک است.

این پهپاد ایرانی طی مراسمی به مناسبت روز صنعت دفاعی کشور رونمایی شد.

رسانه‌های دولتی گفتند که ابراهیم رئیسی نیز در این مراسم حضور داشت و از تحویل موشک‌های بالستیک به ارتش ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

نام یکی از این موشک‌ها به نام قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در حمله پهپاد ریپر ارتش آمریکا در سال 2020 به شهادت رسید.

برنامه‌های توسعه‌ی پهپادهای ایران در سال گذشته تحت نظارت شدید قرار گرفته است زیرا مقامات آمریکایی مرتباً تهران را متهم می‌کنند که چندین نوع پهپاد مختلف را برای استفاده در اوکراین به روسیه ارائه می‌کند.

مهاجر 10 جدید به هیچ یک از آن پهپادها شباهت ندارد، اما از نظر شکل و اندازه شبیه به ام‌کیو 9 ریپر آمریکایی است.

اگرچه ایران پیش از این موفق شده بود یک پهپاد آمریکایی را به تصرف خود درآورد، اما هیچ نشانه آشکاری وجود ندارد که نشان دهد ایران تاکنون یکی از ام‌کیو 9های جنرال اتمیکس را در دست گرفته است. با این حال، حداقل، طراحی بسیار آشنا به نظر می‌رسد.

پهپاد قدرتمند ریپر که به‌خوبی مسلح شده و در جنگ مورد آزمایش‌ قرار گرفته است، تجربه عملیاتی در سراسر جهان را دارد.

این موشک قادر به پرواز در ارتفاع 50 هزار پایی است و به دلیل توانایی آن در انجام مأموریت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی طولانی‌مدت مورد تحسین قرار می‌گیرد و می‌تواند به 8 موشک ای‌جی‌ام 114 هل‌فایر مجهز شود.

پهپادهای ریپر در طول عملیات ضد تروریسم آمریکا در غرب‌آسیا استفاده منظمی داشتند، جایی که در ماه‌های اخیر در مرکز توجه قرار گرفته‌اند، زیرا جت‌های جنگنده روسی به‌طور معمول هواپیما را در حین انجام مأموریت‌ها علیه داعش مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

این اتفاقات مکرر مقامات آمریکایی را که مدام از خلبانان مسکو به دلیل انجام مانورهای خطرناک و غیرحرفه‌ای انتقاد می‌کنند، ناامید کرده است.

کارشناسان نظامی می‌گویند این درگیری‌ها ممکن است تلاش‌هایی از سوی کرملین برای حمایت از ایران در هدف دیرینه‌اش یعنی بیرون راندن نیروهای آمریکایی از منطقه باشد.

مهاجر 10 ایران تنها نمونه‌ای نیست که در آن یک دشمن آمریکایی یک پهپاد شبیه ریپر ساخته است.

ماه گذشته، کره شمالی در یک رژه نظامی پرمخاطب در پیونگ یانگ از کپی ام‌کیو 9خود رونمایی کرد که نشان‌دهنده تلاش کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای ارتقای وضعیت پهپادی کشورش است.

کره شمالی همچنین تصاویری را از پهپادی منتشر کرد که شبیه به آر‌کیو 4 گلوبال هاوک ارتش آمریکا بود که بزرگ‌تر از ریپر است و می‌تواند مأموریت‌های طولانی‌تری را انجام دهد.

مانند مهاجر 10، پهپاد جدید کره شمالی هیچ تجربه رزمی ندارد، و اگرچه مشخص نیست که هر دو هواپیما از نظر عملیاتی تا چه اندازه به ریپر شباهت دارند، اما احتمالاً هر دو فاقد ویژگی‌ها و قابلیت‌های یکسان هستند.

«ون دیپن»  -یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا- در مقاله‌ای در اوایل ماه آگوست برای برنامه 38 North نوشت: «توافق گسترده‌ای بین تحلیلگران خارجی وجود دارد که پهپادهای جدید کره شمالی به‌اندازه پهپادهای آمریکا توانایی ندارند.

با این وجود، پیونگ یانگ به وضوح در تلاش است تا با رونمایی از پهپادهای مشابه، قدرت تکنولوژیکی خود را نشان دهد.»

ایران و کره شمالی در گذشته در زمینه‌های مختلف نظامی از جمله توسعه موشک‌های دوربرد همکاری داشته‌اند. این دو کشور همچنین از روسیه در جریان جنگ در اوکراین حمایت می‌کنند. تهران هزاران پهپاد انفجاری را به مسکو داده است که برای حمله به شهرهای اوکراین مورد استفاده قرارگرفته‌اند، در حالی که کرملین ‌به‌دنبال مهمات و تسلیحات از پیونگ یانگ بوده است.

مقامات کاخ سفید تأکید کرده‌اند که تلاش مسکو برای کمک‌های امنیتی از سوی کشورهای منزوی مانند ایران و کره شمالی، نشانه‌ای از استیصال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است و چندین موضوع را که ارتش او را در میدان نبرد در اوکراین آزار می‌دهد، برجسته می‌کند.