loader image

جستجو

Putin does not need nuclear weapons to hurt the West

نشنال اینترست:
پوتین برای صدمه زدن به غرب به سلاح‌های هسته‌ای نیاز ندارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» نوشت: غرب باید در برابر حملات به سایر خطوط گاز و نفت، کابل‌های اینترنت در عمق دریا، ماهواره‌ها و تأسیسات فضایی و همچنین خاموشی در آمریکا یا اروپا هوشیار باشد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در تحلیلی به‌قلم «جفری استیسی» نوشت:  در واقع، روسیه به ‌اندازه کافی از استفاده از هرگونه سلاح هسته‌ای، از جمله کلاهک‌های استراتژیک و تاکتیکی، بمب کثیف (نوعی سلاح انفجاری)، یا ذوب شدن یک نیروگاه هسته‌ای منصرف شده است.

ترس از اینکه پوتین ممکن است به سلاح‌های هسته‌ای متوسل شود، در مقاطع اولیه این درگیری ظاهر شد.

در ماه سپتامبر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، پس از آخرین تهدیدات هسته‌ای روسیه، هشداری جدی به مسکو داد که در این ماه، زمانی که «ویلیام برنز» -رئیس سیا- با همتای روسی خود در آنکارا، ترکیه ملاقات کرد تا پیامدهای استفاده از تسلیحات هسته‌ای را بیان کند، دوباره این موضوع تکرار شد.

نشانه‌های دیگری نیز وجود دارد که پوتین تمایلی به استفاده از سلاح هسته‌ای ندارد.

«دیمیتری پسکوف» -سخنگوی کرملین- اذعان کرد که روسیه از سلاح هسته‌ای در اوکراین استفاده نخواهد کرد؛ چیزی که او پس از حادثه هفته گذشته در لهستان مجدداً تکرار نمود.

روسیه قبلاً شانس‌های متعددی برای ایجاد یک حادثه هسته‌ای در نیروگاه اشغالی زاپوریژیا داشت و از آن گذشته است.

علاوه بر این، وقتی پوتین استدلال کرد که تهدیدات هسته‌ای قبلی‌اش یک بلوف نبود، بیشتر اعتبار خودش را تضعیف کرد.

جای تعجب نیست که جهان به‌شدت نگران غیرمنطقی بودن پوتین است. او با حمله به اوکراین برخلاف توصیه فرماندهان نظامی خود و بدون ذکر هشدارهای شدید رهبران غربی، پیش رفت.

با این ‌حال، به ‌احتمال ‌زیاد، پوتین کاملاً غیرمنطقی نیست. او می‌فهمد که غرب خطوط قرمز دارد و هنوز از آن‌ها عبور نکرده است.

به‌عنوان ‌مثال، پوتین اجازه داده است حجم عظیمی از کمک‌های غربی وارد اوکراین شود و به هیچ کشور غربی با نیروی نظامی حمله نکرده است.

به همین دلیل است که غرب به‌سرعت باید متوجه شود که پوتین از انجام چه‌کاری منع نمی‌شود، یعنی به راه انداختن جنگی تمام طیف که شامل استفاده از نیروی سایبری، قطع انرژی و حملات زیرساختی می‌شود.

این همان چیزی است که کاهش تولید نفت اوپک پلاس و خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم 1 و 2 انجام شد.

غرب باید در برابر حملات به سایر خطوط گاز و نفت، کابل‌های اینترنت در عمق دریا، ماهواره‌ها و تأسیسات فضایی و همچنین خاموشی در آمریکا یا اروپا هوشیار باشد.