loader image

جستجو

Putin did not get what he wanted

فایننشال تایمز:
پوتین به خواسته‌هایش نرسید

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «فایننشال تایمز» در یادداشتی با اشاره به اینکه پوتین به خواسته‌هایش نرسید،‌ نوشت: پوتین مدعی شد که می‌خواهد حضور ناتو در مرزهای روسیه را کمتر کند ولی اتفاقی که افتاد برعکس این خواسته‌ی او بود، ناتویی قوی‌تر و بزرگ‌تر.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه فایننشال تایمز در یادداشتی به‌قلم «ینس استولتنبرگ» نوشت: سال 2022 چالش برانگیزترین سال برای امنیت اروپا از زمان جنگ جهانی دوم و همچنین سالی فوق‌العاده دردناک برای مردم اوکراین بوده است.

برای «ولادیمیر پوتین» امسال سال شکست ناگوار بود. او زمانی که تهاجم تمام‌عیار وحشیانه خود را آغاز کرد، دو اشتباه استراتژیک بزرگ را مرتکب شد.

اول اینکه پوتین اوکراین را دست کم گرفت. او فکر می‌کرد که می‌تواند کی‌یف را فتح کند و ظرف چند روز دولت را از بین ببرد.

ده ماه بعد، مردم اوکراین، نیروهای مسلح و رهبری با مهارت، شجاعت و اراده به دفاع از میهن خود ادامه می‌دهند، دفاعی که الهام‌بخش جهان بوده است.

ده‌ها هزار نیروی روس زخمی یا کشته شده‌اند. حدود 1 میلیون نفر از آغاز سال روسیه را ترک کرده‌اند، بسیاری از مردم برای اجتناب از شرکت در جنگی که به آن اعتقادی ندارند فرار کرده‌اند. این جنگ روسیه را فقیرتر و منزوی‌تر کرده است.

اشتباه دیگر پوتین این بود که اتحاد ناتو را دست کم گرفت. او فکر می‌کرد که می‌تواند ما را از هم جدا کند و ما را از حمایت از اوکراین باز دارد.

در حالی که ناتو طرف این درگیری نیست، متحدان بیش از هر زمان دیگری در ارائه کمک‌های نظامی بی‌سابقه برای حمایت از حق دفاع اوکراین که در منشور سازمان ملل ذکر شده است، همراه هستند و به اوکراین کمک ‌می‌کنند تا کشوری آزاد و دموکراتیک باقی بماند.

دلیل این موضوع مبتنی بر حمایت دیرینه ناتو از اوکراین است. از سال 2014، آمریکا، انگلیس، کانادا و سایر متحدان ناتو ده‌ها هزار سرباز اوکراینی را آموزش داده‌اند و از اصلاحات نیروهای مسلح حمایت کرده‌اند.

بنابراین هنگامی که روسیه تهاجم تمام‌عیار خود را در فوریه آغاز کرد، نیروهای مسلح اوکراین برای مقاومت در برابر تجاوز مجدد روسیه رهبری و تجهیزات بهتری داشتند.

از ماه فوریه، متحدان ناتو اوکراین را با سیستم‌های پیشرفته پدافند هوایی، سلاح، مهمات، سوخت، لباس‌های زمستانی و ژنراتورها تامین کرده‌اند. این کمک‌ها هر روز در جنگ تفاوت ایجاد می‌کند.

ناتو همچنین برای تکمیل ذخایر تهی‌شده، تسلیحات، مهمات و افزایش گسترده تولید در اوکراین تلاش می‌کند.

پوتین مدعی شد که می‌خواهد حضور ناتو در مرزهای روسیه را کمتر کند. اتفاقی که افتاد برعکس این خواسته‌ی او بود، ناتویی قوی‌تر و بزرگ‌تر.

پس از تصرف غیرقانونی کریمه توسط روسیه در سال 2014، ناتو بزرگترین بازنگری دفاع جمعی خود در این نسل را انجام داد.

اکنون ما در حال تقویت بیشتر حضور خود در جناح شرقی و آمادگی نیروهای خود در سراسر اتحاد هستیم. فنلاند و سوئد به زودی ‌به‌عنوان اعضای اصلی به ناتو خواهند پیوست، قدمی که تصور آن قبل از حمله روسیه سخت بود.

پوتین سال شکست خود را با تهاجم بیشتر علیه غیرنظامیان، شهرها، زیرساخت‌ها و امکانات بهداشتی اوکراین به پایان می‌رساند.

حملات عمدی به غیرنظامیان جنایت جنگی است و مسئولین باید پاسخگو باشند. حدود 12 میلیون نفر، بیش از یک چهارم جمعیت اوکراین، از منابع انرژی محروم شده‌اند. میلیون‌ها اوکراینی به خارج از کشور گریخته‌اند.

بسیاری از جمله کودکان به اجبار به روسیه اخراج شده‌اند. علیرغم انکار روسیه، مقامات اوکراین و کارشناسان بین‌المللی در حال بررسی بسیاری از گزارشاتی هستند مبنی بر اینکه نیروهای روسیه مرتکب تجاوز جنسی، شکنجه و اعدام‌ شده‌اند.

در ماه‌های اخیر، رهبران روسیه بیش از 200 هزار نیروی اضافی را بسیج کرده‌اند و تمایل خود را برای تحمل تعداد زیادی تلفات نشان داده‌اند.

‌آن‌ها ‌به‌دنبال سلاح و مهمات بیشتری از دیگر نظام‌های خودکامه مانند ایران هستند. روسیه امیدوار است که جنگ را متوقف کند تا به نیروهایش اجازه دهد تا دوباره سازماندهی شوند، دوباره مسلح شوند و تلاش کنند تا یک حمله مجدد را آغاز کنند.

ولودیمیر زلنسکی ‌به‌عنوان گامی برای پایان دادن به درگیری‌ها، به رئیس‌جمهور روسیه پیشنهاد داد تا قبل از کریسمس نیروهایش را خارج کند، اما مسکو به صراحت این موضوع را رد کرده است.

این پوتین بود که جنگ را آغاز کرد. او می‌تواند امروز با خروج نیروهایش از اوکراین به آن پایان دهد. در حال حاضر، او هیچ نشانه‌ای از صلح‌جویی نشان نمی‌دهد.

بیشتر جنگ‌ها با مذاکره به پایان می‌رسد و زلنسکی طرح صلح خود را ارائه کرده است. اما فراموش نکنیم که آنچه بر سر میز مذاکره اتفاق می‌افتد با آنچه در میدان نبرد اتفاق می‌افتد پیوندی ناگسستنی دارد.

ما باید به حمایت از اوکراین ادامه دهیم تا بتواند ‌به‌عنوان یک کشور مستقل در اروپا پیروز شود. اگر پوتین در اوکراین پیروز شود، پیامی که به روسیه و سایر نظام‌‌‌‌های استبدادی داده می‌شود این خواهد بود که نیروهای ما به آن‌چه که می‌خواهند خواهند رسید.

این جنگ یک فاجعه برای اوکراین بود، اما کل جهان را خطرناک‌تر کرده است و همه ما را آسیب‌پذیرتر می‌کند. بنابراین به نفع امنیت خودمان است که تا انتها از اوکراین حمایت کنیم. اعضای ناتو قوی و متحد ایستاده‌اند. ما از هر وجب از خاک متحدین دفاع خواهند کرد و ما در کنار اوکراین، برای آینده‌ی این کشور و آینده‌ی خودمان خواهیم