loader image

جستجو

Putin is losing his position

سی‌ان‌ان:
پوتین جایگاه خود را از دست می‌دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارش خود با اشاره ازآنجایی‌که جنگ با اندک امید واقعی به پیروزی روسیه ادامه دارد، نوشت: پوتین هنوز در معرض تهدید نیست، اما به‌وضوح ارتباط خود را با مردمش ازدست‌داده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه خبری  سی‌ان‌ان در گزارش خود به‌قلم «مارک گالئوتی» نوشت: هنگامی‌که «ولادیمیر پوتین» -رئیس‌جمهور روسیه- هفته گذشته با ترکیبی از خبرنگاران و وبلاگ نویسان رسمی جنگ نشستی برگزار کرد. او به‌طور ضمنی سه چیز را تصدیق کرد: اینکه کرملین در چرخش جنگ خود در اوکراین با مشکل مواجه است.

اینکه تحلیلگران غیررسمی در نوع خود به همان اندازه قدرتمند هستند که ماشین رسانه‌ای دولتی قدرت دارد و اینکه روایت رسمی مطمئن نتوانسته جذابیت زیادی پیدا کند.

در روسیه یک مسئله خاص وجود دارد: روس‌ها مدت‌هاست که به دروغ‌گویی توسط دولت خود عادت کرده‌اند.

آن‌ها بدبینی ریشه‌دار پیداکرده‌اند و معمولاً ‌به‌دنبال نظرات جایگزین هستند.

بااین‌حال، اکنون، روس‌هایی که خواهان اخبار درباره جنگ هستند و تعداد بسیاری، ترجیح می‌دهند که به همان اندازه ناآگاه بمانند زیرا این جنگ افسرده‌کننده است و به این دلیل که ترجیح می‌دهند با انتخاب‌های اخلاقی سختی مواجه نشوند به اینترنت روی می‌آورند.

حتی قبل از جنگ، تقریباً نیمی از مردم اخبار خود را از رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کردند و این نسبت به زمان تهاجم افزایش‌یافته است. در همین حال بینندگان اخبار تلویزیون کاهش‌یافته است.

گروه غیررسمی و آنلاین به‌اصطلاح «وونکوری» یا «خبرنگاران نظامی» البته اگرچه بسیاری از آن‌ها بیشتر تحلیلگر هستند تا گزارشگر، در شکل‌دهی درک از جنگ بسیار مهم و متمایز ظاهرشده‌اند.

درواقع، این فقط روس‌ها نیستند که برای درک وضعیت به وونکوری روی می‌آورند. رسانه‌ها و سازمان‌های خبری غربی اغلب از آن‌ها برای کسب اطلاعات استفاده می‌کنند یا درواقع، نظرات آن‌ها را به‌عنوان یک خبر به‌تنهایی گزارش می‌دهند.

بنابراین، آن‌ها نه‌تنها در شکل دادن به روایت داخلی، بلکه در جنگ اطلاعاتی گسترده‌تر کرملین نیز قدرتمند شده‌اند.

حتی پوتین نیز متوجه شده است که برای دستکاری پیام خود، دیگر نمی‌تواند به رسانه‌های رسمی پایبند باشد.

تلاش‌های پوتین 70 ساله برای دوستی با وونکوری نه‌تنها به‌جایی نرسید، بلکه این‌طور به نظر می‌رسید که او به آ‌ن‌ها نیاز دارد تا برعکس. همچنین به یک ناامنی اشاره کرد.

در برخی مواقع، پوتین به نظر می‌رسید که از جزئیات جنگ بی‌اطلاع بود که به‌طرز افتضاحی سعی می‌کرد آن را مدیریت کند، همچنین در مواقعی می‌خواست از آن فاصله بگیرد.

ازآنجایی‌که جنگ با اندک امید واقعی به پیروزی روسیه (و ترس مشخص از شکست) ادامه دارد، پوتین (هنوز) در معرض تهدید نیست؛ اما به‌وضوح ارتباط خود را با مردمش ازدست‌داده است.