loader image

جستجو

Putin has paved the way for Ukraine to join NATOژ

واشنگتن پست:
پوتین راه را برای عضویت اوکراین در ناتو هموار کرده است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «واشنگتن پست» در یادداشتی با اشاره تهاجم روسیه به اوکراین،‌ تاکید کرد: پوتین راه را برای عضویت اوکراین در ناتو هموار کرده است

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه واشنگتن پسیت در یادداشتی به‌قلم «بوریس جانسون» نوشت: ما سال‌ها به اوکراینی‌ها گفتیم که در ناتو سیاست «درهای باز» داریم و آن‌ها حق دارند «سرنوشت خود را انتخاب کنند» و روسیه نباید بتواند از حق وتو استفاده کند.

و در تمام این مدت ما آشکارا به مسکو پیام دادیم که اوکراین هرگز به ائتلاف ملحق نخواهد شد، زیرا بسیاری از اعضای ناتو به سادگی خودشان از وتوی خود استفاده خواهند کرد. در اصل، بله؛ در عمل، خیر این پیام بوده است.

و نتیجه این همه تغییرات چیست؟ نتیجه بدترین جنگ در اروپا در 80 سال گذشته است. «ولادیمیر پوتین» -رئیس‌جمهور‌‌ روسیه- زندگی‌ها، خانه‌ها، امیدها و رویاهای بی شماری را ویران کرده است. ا

و همچنین کوچکترین دلیلی برای همدردی با را با توجه خب پارانویای خود از بین برده است. در طول راه، او مخالفان عضویت اوکراین در ناتو را عقب رانده است.

مردم می‌گفتند که جمعیت اوکراین در موضوع عضویت در ناتو بسیار تقسیم شده است. و قبل از سال 2014 مطمئناً می‌توانستید این استدلال را مطرح کنید. حالا به اعداد نگاه کنید. بر اساس یک نظرسنجی اخیر، حمایت از عضویت در ناتو در اوکراین در حال 83 درصد است.

مردم قبلاً ادعا می‌کردند که اوکراین از نظر نظامی به درستی با ناتو سازگار نیست. امروزه، اوکراینی‌ها با نهایت مهارت و شجاعت تجهیزات مختلفی را از کشورهای ناتو به کار می‌گیرند. مطلقاً چیزی وجود ندارد که ناتو بتواند به اوکراینی‌ها در مورد جنگیدن بیاموزد، در واقع، چیزهای زیادی وجود دارد که آن‌ها می‌توانند به ما بیاموزند.

مهمتر از همه، مردم قبلاً استدلال می‌کردند که چشم‌انداز عضویت اوکراین در ناتو برای پوتین و روسیه «تحریک‌آمیز» است. در حقیقت ما هرگز نباید این استدلال را می‌پذیرفتیم.

ما باید بر این واقعیت پافشاری می‌کردیم که کرملین هیچ ترسی از ناتو نداشت زیرا یک اتحاد دفاعی است. اما کشورهای عضو این نکته جعلی را پذیرفتند. اعتراف می‌کنم که برای مدتی آن را پذیرفتم.

پس ببینید چه اتفاقی افتاد که ما از راه خود خارج شدیم تا پوتین را تحریک نکنیم. ما او را در نشست ناتو در بخارست در سال 2008 آرام کردیم.

آن‌ها سخنان گرمی در مورد عضویت نهایی ناتو دریافت کردند، اما هیچ نقشه‌ای نداشتند. پوتین در آن نشست شرکت کرد و رضایت خود را از نتیجه اعلام کرد. بعدش چیکار کرد؟ در سال 2014، او با دروغ‌های آشکار و وحشیگری به دونباس و کریمه حمله کرد. به جای اینکه او را به درستی تنبیه کنیم، با سیاست مماشات سخت پاسخ دادیم.

ما برای کمک به اوکراینی‌ها برای بیرون راندن او از کشورشان، «فرمت نرماندی» غم‌انگیز را راه‌اندازی کردیم که بر اساس آن با روسیه و اوکراین طوری برخورد می‌شد که انگار به یک اندازه مقصر بودند، در حالی که روسیه آشکارا متجاوز بود و اوکراین قربانی بود.

از آن زمان، عضویت اوکراین در ناتو از نظر تئوری در دستور کار بوده است، اما همه می‌دانند که قرار نبود این اتفاق بیفتد، یا حداقل در طول عمر سیاسی هیچ‌کسی که دور میز است، اتفاق نمی‌افتد.

بنابراین، اوکراینی‌ها بدترین هر دو جهان را داشتند. ناتو به اندازه کافی عبارات خوب را در مورد عضویت اوکراین بر زبان آورده بود تا پوتین در تبلیغات خود از آن استفاده کند و مدعی شود روسیه تهدید به محاصره شده است.

و با این حال واقعیت این بود که ناتو هیچ کاری برای محافظت از اوکراین و هیچ کاری برای پیشبرد اهداف عضویت اوکراین انجام نداده است.

حقیقت این است که اگر قبل از حمله پوتین از من می‌پرسیدید که اوکراین کی به ناتو می‌پیوندد، می‌گفتم: «تقریباً زمانی که جهنم یخ می‌زند یا حداقل برای 10 سال نه.»

اما پس از آن، اگر از من می‌پرسیدید که آیا ما اکنون تانک‌های چلنجر را به اوکراین می‌فرستیم یا تانک‌های آبرامز، یا آلمانی‌ها اکنون تانک‌های لئوپارد می‌فرستند، فکر می‌کردم شما دیوانه هستید. همانطور که اگر به من می‌گفتی پوتین قصد حمله دارد، فکر می‌کردم دیوانه‌ای.

پوتین حمله نکرد زیرا فکر می‌کرد اوکراین به ناتو می‌پیوندد. او همیشه می‌دانست که این امر به‌طور محسوسی بعید است. او به اوکراین حمله کرد زیرا با شواهد فراوان معتقد بود که ما واقعاً در مورد محافظت از اوکراین جدی نیستیم. او حمله کرد، زیرا می‌خواست امپراتوری قدیمی شوروی را بازسازی کند، به این دلیل که معتقد بود پیروز خواهد شد.

اگر ما به اندازه کافی شجاع و منسجم بودیم تا اوکراین را به ناتو وارد کنیم، اگر واقعاً به‌دنبال آن بودیم – از این فاجعه مطلق جلوگیری می‌شد.

من می‌دانم که در برخی از پایتخت‌های اروپایی، هضم این نتیجه دشوار به نظر می‌رسد. اما منطق اجتناب‌ناپذیر است.

به خاطر ثبات و صلح، اوکراین اکنون نیاز به شفافیت در مورد موقعیت خود در ساختار امنیتی یورو آتلانتیک دارد. تمام طفره رفتن‌ها و دروغ‌های ما به باخت منتهی شده است.

باید به اوکراینی‌ها هر آنچه که برای پایان دادن به این جنگ نیاز دارند، در سریع‌ترین زمان ممکن داده شود، و ما باید روند پذیرش اوکراین در ناتو را آغاز کنیم و این امر را از هم‌اکنون شروع کنیم. اگر مسکو شکایت کند فایده‌ای ندارد.

آن‌ها یک بار پرونده داشتند و با احترام به آن‌ها رسیدگی شد. آن پرونده با بمب‌ها و موشک‌های پوتین پودر شده است.