loader image

جستجو

TOPSHOT - Iran's President-elect Ebrahim Raisi is pictured during his first press conference in the Islamic republic's capital Tehran, on June 21, 2021. - Iran's new president hailed what he called a 'massive' voter turnout during last week's presidential election. The ultraconservative cleric was declared the winner of the election on the weekend, replacing moderate Hassan Rouhani. (Photo by ATTA KENARE / AFP)

 پولیتیکو: شکل‌گیری توافق جدید به دولت رئیسی بستگی دارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «پولیتیکو» در یادداشت خود مدعی شد که دولت آمریکا تمام تلاش دیپلماتیک خود برای زنده نگه‌ داشتن برجام را به‌کار گرفته است و در آن‌سوی قضیه همه چیز به ایران بستگی دارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه پولیتیکو در یادداشت خود به‌قلم «استفانی لیختشتاین» درباره توافق برجام نوشت: مذاکره‌کنندگان موافقت کردند که به متن مربوط به قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازگردند.

پس از سه هفته گفت‌وگو، بحث‌ها به توافق پیشین برجام معطوف شده است.

با این حال، دیپلمات‌ها گفتند که حتی این امر نشان‌دهنده پیشرفتی است که پس از پنج ماه توقف مذاکرات انجام شده است.

«انریکه مورا» -مقام ارشد اتحادیه اروپا- که مذاکرات را هماهنگ می‌کند، گفت: «ما اکنون متنی داریم که با برخی استثناهای جزئی، زمینه مشترکی برای مذاکرات است.»

ایران در روز 29 نوامبر مذاکرات با آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا را از سر گرفت. از آن زمان، مذاکرات همواره در آستانه فروپاشی بوده و دولت جدید ایران مطالبات جدیدی را مطرح نموده و دسترسی به تاسیسات هسته‌ای خود را محدود کرده است.

اکنون، دیپلمات‌ها گفتند که موافقت کرده‌اند متن پیش از انتخابات ایران را با اصلاحات جزئی برای انعکاس آخرین پیشنهادات این کشور تغییر دهند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: «پیشرفت‌ها اندک است.» ما اکنون درک مشترکی از متنی داریم که مبنای مذاکرات در مورد مسائل هسته‌ای خواهد بود.

به نفع همه طرف‌هاست که مذاکرات را زنده نگه دارند. کشورهای اروپایی مدت‌هاست که از این توافق دفاع کرده‌اند، اقتصاد ایران تحت تحریم‌های سنگین است و آمریکا می‌خواهد نشان دهد که تمام تلاش دیپلماتیک خود را انجام می‌دهد.

تیم مذاکره‌کننده جدید ایران به ریاست «علی باقری کنی» نیز خواسته‌های جدیدی را روی میز مذاکره قرار داد. همانطور که قبلاً توسط وال استریت ژورنال گزارش شده بود، به گفته یک دیپلمات ارشد غربی، ایران می‌خواهد دسترسی وسیع‌تری به فیبرکربن داشته باشد. این ماده معمولاً در هواپیماها و تجهیزات ورزشی استفاده می‌شود، اما می‌توان از آن برای تولید روتورهای سانتریفیوژ که برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌شود، نیز استفاده کرد.

ایران همچنین خواستار برداشته شدن همه تحریم‌ها، از جمله مواردی است که ترامپ در کارزار فشار حداکثری خود اعمال کرده بود

مقامات غربی گفتند که آمریکا پیشنهاد خوبی را روی میز گذاشته است و این به ایران بستگی دارد که آن را بپذیرد.

دور هشتم مذاکرات پس از وقفه و به احتمال زیاد قبل از پایان سال جاری در وین آغاز خواهد شد.