loader image

جستجو

Implications of Biden's New National Security Strategy for Asia

فارن پالیسی:
پیامدهای استراتژی جدید امنیت ملی بایدن برای آسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در مطلب تازه خود با اشاره به پیامدهای استراتژی جدید امنیت ملی بایدن برای آسیا، تاکید کرد. واشنگتن متعهد به حمایت از متحدان و شرکای آسیایی خود در منطقه هند-آرام به‌رغم جنگ بزرگ اوکراین در اروپا خواهد بود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن پالیسی در مطلب تازه خود به‌قلم «راجا موهان» نوشت: برای آسیا، اخبار بد و خوبی از استراتژی امنیت ملی که روزهای گذشته توسط دولت بایدن منتشر شد، وجود دارد.
خبر بد اینکه، تصمیم واشنگتن برای تشدید رقابت ابرقدرت‌ها با چین امید برخی در منطقه را از بین می‌برد و وضعیت را به مسیر تقابل‌آمیز دولت ترامپ باز می‌گرداند.
با این وجود، خبر خوب این است که واشنگتن متعهد به حمایت از متحدان و شرکای آسیایی خود در منطقه هند-آرام به‌رغم جنگ بزرگ اوکراین در اروپا خواهد بود.
علاوه بر این، با تعدیل چارچوب رقابت ژئوپولیتیکی دولت بایدن به عنوان یک مبارزه وجودی بین دموکراسی و استبداد راهبرد جدید احتمالا فضا را برای تعامل بین آسیا و آمریکا افزایش خواهد داد.
از زمان چرخش سیاست واشنگتن در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، آسیا با احتیاط شاهد شکست چهار دهه یکپارچگی اقتصادی و همگرایی ژئوپولیتیکی بین آمریکا و چین بوده است.
برخی از کشور‌های آسیایی امیدوار بودند که رویارویی با چین تنها انحرافی از سیاست آمریکا در دوره ترامپ باشد و توسط دولت تازه دموکرات‌ها اصلاح شود.
اما مشخص شد که این تفکر صرفا آرزویی بود که تحقق نیافت و سیاستگذاری امنیتی دولت بایدن حفظ رویکرد دوره ترامپ بود.
با این وجود، هنوز دولت‌ها و ناظران در آسیا هم‌چنان به کاهش تنش‌های چین و آمریکا امیدوار هستند که شاید این امید در ارتباط با دیدار احتمالی بایدن و شی جین پینگ در حاشیه نشست آتی جی-20 در اندونزی در ماه نوامبر باشد.
استراتژی جدید چالش چین را قاطعانه‌تر از هر سند سیاستگذاری دیگر آمریکا در گذشته ترسیم می‌کند.
این استراتژی تاکید می‌کند که چین «تنها رقیبی است که هم قصد دارد نظم بین‌المللی را تغییر دهد و هم قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و تکنولوژیکی برای انجام این کار را در اختیار دارد».
استراتژی جدید بایدن هم‌چنین به‌دنبال آرام کردن نگرانی‌های آسیایی در مورد عواقب رقابت بی‌بند و بار میان ابر قدرت‌هاست.
این سند بر تنش بین رقابت و نیاز به همکاری با رقبا در مورد مسائل جهانی از تغییرات آب و هوایی گرفته تا پاندمی‌ها تاکید می‌کند.
برای کشور‌هایی مانند چین و ژاپن در آسیا اسراتژی امنیت ملی بایدن این اطمینان قوی را ارائه می‌دهد که آمریکا به‌رغم جنگ بزرگ در اروپا و پرت شدن حواس به منطقه، به آسیا متعهد باقی خواهد ماند.