loader image

جستجو

Consequences of Hezbollah's threat against Cyprus

واشنگتن:
پیامدهای تهدید حزب‌الله علیه قبرس

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «واشنگتن» در یادداشت تازه خود به بررسی پیامدهای تهدید حزب الله علیه قبرس پرداخت و عنوان کرد: این جزیره میزبان رزمایش‌های مشترک پدافند هوایی و رزمایش‌های نیروهای ویژه با اسرائیل با تمرکز بر تهدیدات احتمالی حزب‌الله و ایران بوده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه واشنگتن در یادداشت تازه خود به‌قلم «شنکر»«ندیمی» نوشت: سخنرانی اخیر «حسن نصرالله» -رهبر حزب‌الله در بزرگداشت یک فرمانده ارشد کشته‌شده توسط اسرائیل با لحنی تهدیدآمیز و تمرکز بر شرق مدیترانه مشخص شد.

نصرالله تهدید کرد که اگر قبرس به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اجازه دهد از پایگاه‌های هوایی یا تأسیسات نظامی این جزیره در طول جنگ آینده در لبنان استفاده کند، به آن حمله خواهد کرد.

وی همچنین اشاره کرد که حزب‌‌‌الله به اهداف مدیترانه متعلق به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) حمله خواهد کرد و کشتی‌ها و دارایی‌های دیگر کشورها را در معرض خطر قرار خواهد داد.

نصرالله به حملات دریایی مداوم حوثی‌های یمن، یکی دیگر از شبهه‌نظامیان منطقه‌ای مورد حمایت ایران اشاره کرد.

اگر جنگ با لبنان آغاز شود، آنچه برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در دریای مدیترانه اتفاق می‌افتد کاملاً متفاوت خواهد بود.

حداقل، یک جنگ آینده احتمالاً کشتی‌های نظامی و تجاری اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در شرق مدیترانه و تأسیسات گاز طبیعی فراساحلی این کشور را هدف قرار خواهد داد.

سایر کشورها همچنین ممکن است با تهدید کشتی‌های خارجی که به بنادر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا مستقر شده‌اند برای دفاع از کشور در برابر حملات موشکی لبنان یا ایران مواجه شوند.

تهدید نصرالله علیه قبرس تصادفی نیست، زیرا این کشور روابط نزدیک خود را با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) حفظ کرده است که منجر به تنش شده است.

این جزیره میزبان رزمایش‌های مشترک پدافند هوایی و رزمایش‌های نیروهای ویژه با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با تمرکز بر تهدیدات احتمالی حزب‌الله و ایران بوده است.

نصرالله همچنین ارتش انگلیس را به پرتاب موشک‌های پدافند هوایی از پایگاه‌های خود در قبرس برای مقابله با پهپادهای پرتاب‌شده به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در جریان حمله ایران در روز 13 آوریل متهم کرده است.

این تهدید همچنین در چارچوب بیانیه‌های زمان جنگ از سوی ایران و گروه‌های نیابتی آن در مورد ایجاد اختلال در خطوط حیاتی کشتیرانی به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از طریق شرق مدیترانه تلقی می‌شود.

پس از آنکه هواپیماهای پرتاب‌شده از پایگاه انگلیس در آکروتیری در حملات متقابل علیه حوثی‌ها شرکت کردند، دولت قبرس بی‌طرفی و عدم دخالت خود در هرگونه عملیات نظامی خارجی را تأیید کرد.

عضویت این جزیره در اتحادیه اروپا از نظر فنی می‌تواند سایر کشورهای عضو را ملزم به پیوستن به دفاع از آن در صورت حمله به جزیره کند.

در حال حاضر، قبرس و اطراف آن توسط یک شبکه پدافند هوایی و موشکی قوی و چندلایه محافظت نمی‌شود.

با توجه به حضور گسترده نظامی متحدان در قبرس، از جمله نیروهای انگلیسی، پرسنل نیروی هوایی آمریکا و جدایی از هواپیماهای جاسوسی یو-2، این وضعیت باید برای واشنگتن نگران‌‌کننده باشد.

درگیری حزب‌‌‌الله و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به سمت دریای مدیترانه تشدید می‌شود و به دلیل زرادخانه بزرگ ضد کشتی و غافلگیری تاکتیکی شبهه‌نظامیان، ترافیک نظامی و تجاری اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در دریا در خطر است.

دارایی‌های انرژی فراساحلی از جمله اموال شورون نیز ممکن است در معرض خطر باشند. حمل‌ونقل تجاری در شرق دریای مدیترانه ممکن است مستقیماً در معرض تهدید یا گرفتار آتش متقابل قرار گیرد، از جمله محموله‌های کمک‌های بشردوستانه از قبرس به غزه.

دولت بایدن تلاش‌های خود را برای جلوگیری از تشدید تنش بیشتر بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و حزب‌‌‌الله و استقرار ناو هواپیمابر یواس‌اس دوایت آیزنهاور در شرق مدیترانه انجام داده است.

ایستادن علنی در کنار اسرائیل و قبرس در این بحران بسیار مهم است. دولت بایدن باید بین نگرانی‌های نیکوزیا، پایتخت قبرس در مورد بی‌طرفی و نیاز مبرم برای مقابله با تهدیدات نظامی و تروریستی حزب‌‌‌الله و ایران تعادل برقرار کند.

واشنگتن باید از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو بخواهد که تهدیدات حزب‌الله را محکوم کرده و آن را ‌به‌عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کنند.