loader image

جستجو

Consequences of the US withdrawal from Afghanistan for West Asia

اندیشکده‌ کویینسی:
پیامد‌های خروج آمریکا از افغانستان در غرب آسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشت تازه خود با اشاره به پیامدهای خروج آمریکا از افغانستان برای غرب آسیا، نوشت: کاخ سفید از کمک به سعودی‌ها در پاسخ به حملات یمن به زیرساخت‌های مهم این کشور امتناع ورید.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «جیم ام دورسی» نوشت: خروج سربازان آمریکایی از افغانستان یک نقطه عطف ژئوپلیتیک بود.

با تهاجم روسیه به اوکراین، خروج آمریکا از منطقه مانع بزرگی را از سر راه ایران درغرب آسیا برداشت و فرصتی را برای این کشور ایجاد کرد تا به طور بالقوه نفوذ خود را افزایش دهد.

این خروج بر روابط بین کاخ سفید و عربستان نیز تاثیر داشت. کاخ سفید از کمک به سعودی‌ها در پاسخ به حملات یمن به زیرساخت‌های مهم این کشور امتناع ورزید.

عربستان به دنبال خروج از یک جنگ هشت‌ساله در یمن است. مذاکرات عربستان با ایران اندکی پس از خروج آمریکا متوقف شد.

با این حال، زمانی که روسیه در تلاش بود تا به نوعی به پیروزی در اوکراین دست یابد، این مذاکرات مجددا احیا شدند.

عربستان ممکن است برای کمک به سمت چین برود، اما احتمالاً متوجه می‌شود که این کشور هنوز توانایی و اراده لازم برای جایگزینی با آمریکا را ندارد.

همین سبب می‌شود تا آمریکا به‌عنوان تنها جایگزین برای کشورهای حاشیه خلیج فارس در موارد امنیتی قابل پیش‌بینی باقی بماند.

از منظر ایران، جهان پس از خروج آمریکا، دنیای متفاوتی است که در آن، آمریکا از یکی از پایگاه‌های خود خارج و این موضوع سبب تحقیر این کشور شده است.

افغانستان تحت حاکمیت طالبان برای ایران مشکل جدی‌‌تری نسبت به سایر کشورهای خلیج فارس است.

بنابر گزارش‌ها، در روزهای اخیر، ایران نیروهای نظامی بیشتری به مرز خود با افغانستان منتقل کرده است.

تظاهرات ضد ایرانی در هرات و کابل و چاقو زدن به سه روحانی توسط یک تبعه افغانستانی در ایران نیز به تنش بین دو کشور دامن زد.

این حوادث بر تلاش‌های ایران برای بهره‌برداری از پیامدهای حمله روسیه به اوکراین در آسیای میانه سایه انداخت. یمن و اوکراین دردسر بزرگی برای ایران نیستند، اما به نقل از یک دیپلمات عرب، افغانستان دردسری بزرگ است.