loader image

جستجو

Consequences of Xi Jinping's visit to Saudi Arabia

اسپکتیتور:
پیامدهای سفر شی جین پینگ به عربستان                 

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه « اسپکتیتور» در مقاله‌ تازه خود به بررسی موضوع پیامدهای سفر شی‌جین پنیگ به عربستان پرداخت و نوشت: چین می‌خواهد با عربستان در زمینه انرژی و امنیت هسته‌ای شریک شود.

فهرست مطالب

به‌‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه اسپکتیتور در مقاله تازه خود به‌قلم «استیو پست» نوشت: «شی جین پینگ»اخیراً سفر چندروزه خود به عربستان را به پایان رساند که شامل سفر دولتی چین به عربستان، اولین اجلاس سران چین و کشورهای عربی و نشست شورای همکاری چین و خلیج‌فارس بود.

در این پادشاهی، چین و عربستان، 34 قرارداد امضا کردند که شامل خدمات ابری، فناوری اطلاعات، ساخت و ساز، حمل و نقل و انرژی سبز می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این کشورها قراردادهایی به ارزش 30 میلیارد دلار امضا خواهند کرد.

همچنین دو کشور توافقنامه مشارکت راهبردی جامع را امضا نموده و توافق کردند که هر دو سال یک‌بار دیدارهای دولتی برگزار کنند.

سفر شی جین پینگ بر برخی از پیروزی‌های جدی چین در خلیج‌فارس تأکید کرد.

کلید رشد روابط چین و خلیج‌فارس، قول متقابل عدم‌مداخله در امور داخلی طرف مقابل است.

در واقع، در دیدار اخیر، شی وعده داد که چین و متحدان عرب آن «به بلند نگه داشتن پرچم عدم‌مداخله در امور داخلی [یکدیگر] ادامه خواهند داد».

این سفر نشان داد که هوآوی سال بسیار خوبی را در خلیج‌فارس داشته است. به گزارش رویترز، در سفر شی، عربستان تفاهمی با شرکت هوآوی در زمینه ساخت مجتمع‌هایی با فناوری پیشرفته در شهرهای عربستان امضا کرد.

در ماه مارس، شرکت امارات قرارداد «فایو جی» را با هوآوی امضا کرد.

این سفر همچنین نشان می‌دهد که شی می‌توانست در حوزه انرژی به پیروزی‌های کلیدی در خلیج‌فارس دست یابد، حوزه دیگری که دولت بایدن در آن کوتاهی کرد.

در جریان سفر شی، شرکت آرامکوی عربستان «توافق اولیه» را با گروه انرژی شاندونگ چین برای ارائه نفت و «محصولات شیمیایی» به چین امضا کرد.

این دو شرکت همچنین توافق کردند که در حوزه «هیدروژن، انرژی‌های تجدیدپذیر و جذب و ذخیره‌سازی کربن» همکاری کنند.

شی اظهار داشت که چین می‌خواهد با عربستان در زمینه انرژی و امنیت هسته‌ای شریک شود.

گزارش اخیر در مطبوعات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) حاکی از آن است که یکی از خواسته‌های «محمد بن سلمان» برای عادی‌سازی روابط سعودی‌ها با دولت یهود، به رسمیت شناختن برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان توسط آمریکاست.

چین همچنان به نفوذ در خلیج‌فارس در زمینه مخابرات، انرژی و حتی همکاری نظامی ادامه می‌دهد. دولت بایدن می‌تواند با کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران، حمایت بیشتر از نیازهای دفاعی عربستان و میانجی‌گری برای عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، این پیشرفت را به بهترین نحو کاهش دهد.