loader image

جستجو

فارن پالیسی:
پیامدهای شهادت سنوار برای حماس و جنگ غزه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در یادداشت تازه خود به بررسی پیامدهای شهادت سنوار برای حماس و جنگ غزه، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن پالیسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «ایمی مک کینون» نوشت:  آنچه به دست ما رسیده این است: اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌گوید که «یحیی سنوار» -رهبر حماس- را کشته است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، مدعی است که نیروهای کره شمالی به تلاش‌های جنگی مسکو می‌پیوندند و هند در بحبوحه ادعاهای بیشتر کانادا مبنی بر دست داشتن مقامات هندی در ترور یک جدایی‌طلب سیک در این کشور، خسارات را در واشنگتن کنترل می‌کند.

یحیی سنوار یکی از طراحان حمله 7 اکتبر 2023 به اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، روز چهارشنبه در عملیات نظامی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در نوار غزه کشته شد که مهم‌ترین ضربه به این گروه شبهه‌نظامی از زمان آغاز جنگ بود.

ارتش اسرائیل در پستی در روز پنجشنبه ‌‌تایید کرد که سنوار «حذف شده» و «عدالت» برقرار شده است.

وزارت امور خارجه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در ایکس نوشت: هر تروریستی که به اسرائیلی‌ها آسیب برساند، تاوان آن را خواهد پرداخت.

سنوار به‌عنوان رهبر حماس در داخل غزه از سال 2017، برای مدت طولانی بر شاخه نظامی این گروه تسلط داشت و او یکی از معماران اصلی حمله خونین 7 اکتبر به جنوب اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در کنار محمد دیف، رئیس نظامی حماس بود که بنا بر گزارش‌ها در حمله هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در ماه جولای کشته شد.

سنوار رهبری شاخه سیاسی این گروه و همچنین پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سابق آن در ماه جولای را بر عهده گرفت و قدرت خود را بیشتر تثبیت کرد

. مقامات آمریکا در جلسات توجیهی با خبرنگاران گفته‌اند که آن‌ها معتقدند که سنوار از مدت‌ها قبل حرف آخر را در مورد موضع این گروه در مورد آتش‌بس احتمالی و قرارداد آزادی گروگان می‌زند.

اینکه چه کسی جانشین سنوار می‌شود می‌تواند تأثیر عمیقی بر جهت‌گیری گروه و چشم‌انداز احیای مذاکرات با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) داشته باشد.

یکی از رقبای احتمالی محمد سنوار، برادر کوچک‌تر یحیی است. تصور می‌شود که سنوار کوچک به اندازه برادر بزرگ‌ترش بی‌رحم باشد، اما او فاقد قدرت است و ممکن است برای متحد کردن شاخه نظامی که در طول جنگ به‌شدت تخریب شده است، مبارزه کند.

گزینه‌های بالقوه جناح سیاسی عبارت‌اند از خلیل الحیه، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس و یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد این گروه در دوحه و خالد مشعل، یکی از مقامات بلندپایه حماس.

الحیه و مشعل هر دو به‌عنوان کاندیداهای پیشرو برای جایگزینی هنیه به‌عنوان رهبر سیاسی پس از ترور وی در نظر گرفته شدند، اگرچه سنوار در نهایت این سمت را به دست آورد.