loader image

جستجو

Implications of Iran's new hypersonic missile for the region

سی‌ان‌ان:
پیامدهای موشک مافوق صوت جدید ایران برای منطقه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «‌سی‌ان‌ان» در گزارش تازه خود به بررسی پیامدهای موشک مافوق صوت جدید ایران برای منطقه،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارش تازه خود به‌قلم «عباس اللواتی» نوشت: یک بنر بسیار بحث‌برانگیز که این هفته در سرتاسر پایتخت ایران منتشر شد، به زبان‌های فارسی، عربی و عبری می‌گوید: «400 ثانیه تا تل‌آویو».

این اعلامیه آخرین موشک زرادخانه تسلیحاتی ایران است که به‌سرعت در حال گسترش است، موشکی که ارتش ایران می‌گوید می‌تواند تا 15 برابر سرعت صوت حرکت کند.

نام این موشک، فتاح است که ظاهراً به نام یکی از 99 نام خداوند در اسلام نام‌گذاری شده و به معنای «بسیار راه‌گشا» است و این هفته به‌عنوان یک دستاورد تاریخی برای ارتش کشور ایران رونمایی شد.

سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» -فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- در اظهاراتی که در خبرگزاری نیمه‌رسمی تسنیم منتشر شده است، گفت: «این پرتابه مافوق صوت، توانایی نفوذ به ‌تمامی سامانه‌های موشکی پدافند هوایی و منفجر کردن آن‌ها را دارد».

سپاه ادعا دارد که این موشک می‌تواند در داخل و بالای جو زمین حرکت کند و برد آن 1400 کیلومتر (870 مایل) است، این امر اسرائیل را در دسترس خواهد داد؛

موشک‌های مافوق صوت، موشک‌هایی هستند که می‌توانند با سرعتی بیش از 5 ماخ یا پنج برابر سرعت صوت حرکت کنند.

«یوآو گالانت» -وزیر دفاع اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، به‌سرعت تهدید بالقوه‌ای که برای کشورش ایجاد می‌شود را رد کرد. او در اظهاراتی که در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شد، گفت: «می‌شنوم که دشمنان ما درباره سلاح‌هایی که در حال توسعه هستند، لاف می‌زنند، به هرگونه تحولی، ما پاسخ بهتری داریم، چه در زمین، چه در هوا یا چه در عرصه دریایی، ما همه نوع ابزار دفاعی و تهاجمی در اختیار داریم».

ادعاهای ایران به‌طور مستقل تأیید نشده است، اما کارشناسان می‌گویند که آن‌ها پیشرفت ملموسی را در توسعه موشکی دنبال می‌کنند.

«یوزی روبین» -بنیان‌گذار و مدیر سابق سازمان دفاع موشکی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- در وزارت دفاع اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، دلیلی برای این باور ندارد که این موشک‌ها واقعی و کاربردی نباشند.

او به سی ان ان گفت که این مسئله لزوماً یک «انقلاب» بزرگ در قابلیت‌های موشکی تهران نیست و افزود که حتی اگر این یک طراحی انقلابی محسوب شود، این اولین موشک مافوق صوت نیست که ایران طراحی کرده است، کارشناسان می‌گویند که اکثر موشک‌های بالستیک می‌توانند با سرعت‌های مافوق صوت حرکت کنند.

«الکس واتانکا» -مدیر برنامه ایران در موسسه خاورمیانه واشنگتن دی سی- گفت که جمهوری اسلامی سابقه طولانی در ادعاهای اغراق‌آمیز توسعه موشک‌ها دارد و به گفته وی، این کشور در این بخش پیشرفت‌های بزرگی داشته است و هیچ‌کس نمی‌تواند منکر آن شود.

به گفته آمریکا، ایران دارای بزرگ‌ترین نیروی موشکی بالستیک در ‌غرب‌آسیاست و زرادخانه موشکی خود را یکی از مهم‌ترین پدافندهای خود می‌داند.

ایران در گذشته، تأکید کرده است که برنامه موشکی آن، صرفاً برای اهداف دفاعی است و روزنامه کیهان نیز که سردبیر آن از سوی مقام معظم رهبری منصوب می‌شود، در سرمقاله این هفته نوشت که هدف موشک فتح، نمایش بازدارندگی در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی است، نمایش قدرت اقتصادی که زیر تحریم‌های آمریکا ایستاده است.

«جان کرزیزانیاک» -همکار پژوهشی- در پروژه کنترل تسلیحات هسته‌ای ویسکانسین در واشنگتن دی سی گفت که از سال 2017، ایران پنج حمله موشکی بالستیک فرامرزی بزرگ، در منطقه انجام داده است. این‌ها شامل دو حمله به داعش در سوریه و سه حمله در عراق است که ادعا می‌کنند نیروهای آمریکایی و اطلاعات اسرائیل را هدف قرار داده‌اند.

کارشناسان می‌گویند که آنچه موشک جدید ایران را از سایر موشک‌های طراحی‌شده متمایز می‌کند، مانور‌پذیری آن است، این موشک دارای یک نازل متحرک است که به آن اجازه می‌دهد مسیری نامنظم را طی کند و ره‌گیری آن بسیار دشوار می‌شود.

«جان کرزیزانیاک» در ادامه گفت که ادعاهای ایران در مورد موشک فتاح، عمدتاً معتبر است، زیرا این موشک، عمدتاً تکرار فناوری قبلی و اثبات‌شده‌ای است که ایران در داخل کشور خود توسعه داده و تست کرده است.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) چندین سامانه دفاع موشکی دارد. گنبد آهنین آن برای محافظت در برابر راکت‌های کوتاه برد، مانند موشک‌هایی که از غزه یا لبنان همسایه پرتاب می‌شوند، طراحی ‌شده و برای موشک‌های بالستیک دوربردتر، از سیستم‌های دفاعی ارّو (Arrow) برخوردار است که برد عملیاتی 2 هزار و 400 کیلومتر (1500 مایل) دارد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) عربستان و امارات، سامانه دفاع موشکی «پاتریوت» ساخت آمریکا را مستقر کرده‌اند، کرزیزانیاک گفت: «به‌سختی می‌توان با اطمینان گفت که این امکان وجود دارد «پاتریوت» بتواند یک موشک فتاح را ساقط کند، زیرا هنوز ناشناخته‌های زیادی در مورد سیستم این موشک وجود دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پاتریوت توانسته موشک‌های کینژال روسی را ساقط کند، موشک‌هایی که شبیه فتاح هستند و می‌توانند با سرعت بالایی مانور دهند».

کشورهای عربی خلیج‌فارس، مدت‌هاست که برنامه موشکی ایران را بخشی از مذاکرات کشورهای غربی با تهران در مورد برنامه هسته‌ای این کشور می‌دانند و استدلال می‌کنند که این موشک‌ها تهدید مستقیم‌تری برای امنیت آن‌ها هستند.

با این حال، دشمنان عرب ایران در منطقه، اخیراً آشتی با جمهوری اسلامی را آغاز کرده‌اند و به‌طور قابل‌توجهی پتانسیل درگیری در خلیج‌فارس را کاهش داده‌اند.

این مسئله باعث می‌شود که اسرائیل به‌عنوان کشوری باقی بماند که احتمالاً بیش از همه نگران موشک جدید ایران باشد؛

روبین، مقام دفاعی سابق اسرائیل(رژیم صهیونیستی) این‌گونه می‌گوید که مطمئن است حتی اگر اسرائیل اکنون، توانایی محافظت در برابر آن را نداشته باشد، می‌توانند در آینده نزدیک توان مقابله دفاعی را داشته باشند..