loader image

جستجو

Consequences of Assad's readmission for Arab League countries

شورای آتلانتیک:
پیامدهای پذیرش مجدد اسد برای کشورهای اتحادیه عرب

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در یادداشت خود با اشاره به اینکه بیش از پنج میلیون آواره سوری در کشورهای هم‌مرز با سوریه زندگی می‌کنند،‌ تاکید کرد: اسد ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد، از پذیرش پناه‌جویان به کشور خودداری می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشت خود به‌قلم «قتیبه ادلبی» نوشت:  در حالی که اتحادیه عرب سی‌و‌دومین نشست خود را در روز جمعه در جده آغاز کرد، دستور کار این اجلاس مثل همیشه شلوغ بود.

با این حال، مرکز اصلی صحنه، بازگشت بشار اسد، رهبر سوریه به کرسی سوریه در اتحادیه عرب بود، پس از اینکه دوازده سال به دلیل تبدیل انقلاب کشورش در سال 2011 به وحشیانه‌ترین جنگ منطقه در دهه‌های اخیر طفره رفت.

اسد هیچ کاری انجام نداده است که شایسته این جایزه باشد.

نظام او همچنان نیمی از جمعیت سوریه را آواره می‌کند، صدها هزار نفر را ناپدید می‌کند و ‌‌به‌دنبال راه‌حل نظامی به قیمت هر چیزی و همه‌چیز است.

اسد که ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد، از پذیرش پناه‌جویان به کشور خودداری می‌کند، غرب‌آسیا و جنوب اروپا را با مواد مخدر پر می‌کند و همچنان بزرگ‌ترین پایگاه عملیاتی شبهه‌نظامیان ایرانی در منطقه را فراهم می‌کند.

به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، بیش از پنج میلیون آواره سوری در کشورهای هم‌مرز با سوریه زندگی می‌کنند.

‌‌‌‌گفت‌و‌گوها در نشست مشورتی قبلی در امان بر تقویت اقتصاد سوریه برای تشویق پناه‌جویان برای بازگشت متمرکز بود.

علاوه بر این، اردن خواستار یک جدول زمانی مشخص و اقدامات خاص ازجمله پروژه‌های ثبات و عفو عمومی برای پناهندگان شد.

در طول دهه گذشته، سوریه برای جمع‌آوری پول به تولید و صادرات کاپتاگون آمفتامین روی آورده است.

گسترش مواد مخدر و شبکه‌های خطرناک صادرکننده و توزیع‌کننده آن، آن را به موضوعی مهم برای کشورهای همسایه تبدیل کرده است.

موضوع مهم دیگر در میان بازیگران منطقه، وضعیت گروه‌های مخالف مسلح و حضور نظامی خارجی در شمال سوریه است.

بیانیه‌های پیش از نشست جده و امان نشان‌دهنده تغییر زبان رهبران عرب علیه نقش ‌‌‌‌آمریکا و ترکیه در شمال سوریه و به نفع ایران و روسیه است.

بیانیه‌های قبلی اعراب در مورد سوریه از پایان دادن به حضور «شبهه‌نظامیان خارجی» صحبت می‌کرد، اصطلاحی که قبلاً همیشه متوجه شبهه‌نظامیان ایرانی و حزب‌الله لبنان بود.

رهبران عرب مشتاق گفت‌وگو در مورد این سه موضوع بزرگ هستند؛ اما اختلافات شدید بین اعضای اتحادیه عرب که با اظهارات مختلف شرکت‌کنندگان در نشست‌‌های مشورتی قبلی در جده و امان نشان داده می‌شود، نشان می‌دهد که پیشبرد این اهداف برای اتحادیه عرب دشوار خواهد بود.