loader image

جستجو

Consequences of China's turn towards West Asia

نشنال اینترست:
پیامدهای چرخش چین به سمت غرب آسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نشنال اینترست» در یادداشت خود با اشاره به سفر رییس جمهور چین به عربستان،‌ تاکید کرد:‌ پکن بی‌وقفه در تلاش است تا به جهان عرب نشان دهد که یک دوست است و آمادگی دارد تا برای اثبات آن تلاش بیشتری انجام دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «عدنان ناصر» نوشت:  «شی جین پینگ» -رئیس‌جمهور چین- سفر سه‌روزه خود به عربستان در 9 دسامبر را به‌عنوان بخشی از نشست رسمی دو کشور و نشست شورای همکاری چین و خلیج‌فارس به پایان رساند.

جلساتی با بیش از 30 رئیس دولت و کارآفرینان برتر برگزار شد و به جهان این امکان را داد تا شاهد یک چین شجاعی باشد که روابط بهتری با برخی از شرکای اصلی آمریکا به‌ویژه عربستان برقرار می‌کند.

شی جین پینگ درحالی‌که فصل جدیدی را در روابط عربستان و چین دنبال می‌کند، با سران دیگر کشورهای منطقه که مشتاق تقویت روابط خود با پکن بودند نیز دیدار کرد.

یکی از دیدارهای برجسته شی با «نجیب میقاتی» -نخست‌وزیر لبنان- بود. هر دو رهبر تمایل به تعمیق روابط دوستانه خود داشتند.

پکن مدت‌هاست که از حاکمیت و استقلال لبنان حمایت می‌کند و شی قول داد که به تلاش‌های کشورش برای حفاظت از امنیت ملی و ثبات وضعیت مردم لبنان ادامه دهد. همچنین آن‌ها از ایده همکاری در صنایعی مانند برق استقبال کردند.

شی سپس با «محمود عباس» -رهبر فلسطین- دیدار و دوستی تاریخی میان مردمانشان را که امسال به سی‌و‌پنجمین سالگرد خود رسید، برجسته کرد.

رهبران دو کشور راه‌های افزایش همکاری‌ها در زمینه‌هایی مانند گردشگری و تجارت آزاد و امکان گسترش فعالیت‌های اقتصادی برای بهبود استانداردهای زندگی فلسطینیان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

شی همچنین در مورد نیاز به راه‌حل دو کشور برای مناقشه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین بر اساس اصل «زمین در برابر صلح» صحبت کرد که به‌موجب آن اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید سرزمین‌هایی را که در جنگ 6 ‌روزه 1967 تصرف کرده بود، ( یعنی کرانه باختری) واگذار کند.

اگرچه چین در میان رهبران عرب و نخبگان تجاری بسیار محبوب است، اما تفاوت قابل‌توجهی در ارزیابی نظرات شهروندان وجود دارد.

با این ‌وجود، محبوبیت چین در جهان عرب در مقایسه با آمریکا اندکی افزایش ‌یافته است. بر اساس یک بررسی، بسیاری از کشورهای عرب‌زبان به‌جای روابط اقتصادی بهتر با آمریکا، ترجیح می‌دهند روابط اقتصادی بهتری با چین داشته باشند.

پکن نیز بی‌وقفه در تلاش است تا به جهان عرب نشان دهد که یک دوست است و آمادگی دارد تا برای اثبات آن تلاش بیشتری انجام دهد.