loader image

جستجو

Consequences and audience of Netanyahu's speech in Congress

جوئیش نیوز سیندیکت:
پیامدها و مخاطبان سخنرانی نتانیاهو در کنگره

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «جوئیش نیوز سیندیکت» در مطلب تازه خود به بررسی پیامدها و مخاطبان سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه جوئیش نیوز سیندیکت در مطلب تازه خود به‌قلم «الکس تریمن» نوشت: «بنیامین نتانیاهو» -نخست‌وزیر اسرائیل- برای چهارمین بار در نشست مشترک کنگره آمریکا آماده می‌شود.این احتمال قوی وجود دارد که این آخرین سخنرانی برای طولانی‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) باشد.

این سخنرانی که برای روز چهارشنبه تعیین شده است، در بحبوحه یکی از چالش‌برانگیزترین دوره‌های زندگی 76 ساله دولت مدرن اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و برای شخص نتانیاهو است.

نتانیاهو در تلاش است تا اعتماد ملت خود را حفظ کند، زیرا اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را از طریق جنگ چندجانبه‌ای که توسط حماس آغاز شده است هدایت می‌کند، چیزی که بدون شک یکی از بدترین شکست‌های امنیتی در تاریخ اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بود.

حمله 7 اکتبر بیش از هزار و 200 نفر را به طرز وحشیانه‌ای به قتل رساندند که بسیاری از آن‌ها در خانه‌های خود بودند، هزاران نفر دیگر زخمی شدند و بیش از 260 نفر گروگان گرفته شدند.

این قتل‌عام ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و دولت را آشکار کرد که نشانه‌های هشداردهنده درازمدت و فوری حمله گسترده را نادیده گرفته بودند.

همچنین ناتوانی در واکنش سریع به ارتش تروریستی حماس پس از شکسته شدن مرز با غزه و بسیج صدها هزار نیرو با تجهیزات و برنامه‌های نبرد به اندازه کافی به روز را آشکار کرد. حمله حماس صرفاً یک حادثه تروریستی نبود، یک اعلان جنگ بود.

از زمان شروع جنگ، تظاهرات علیه اسرائی(رژیم صهیونیستی) ل در شهرهای سراسر غرب با اردوگاه‌های طرفداران فلسطینی در محوطه دانشگاه‌ها برگزار شده است.

حوادث یهودستیزانه در آمریکا و اروپا افزایش یافته و نفرت از یهودیان در رسانه‌های اجتماعی گسترده شده است. با وجود اینکه اکثر آمریکایی‌ها هنوز از اسرائیل (رژیم صهیونیستی) حمایت می‌کنند، احساسات ضد اسرائیلی به‌ویژه در میان جمعیت جوان‌تر در حال افزایش است.

حمایت دو حزبی از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) رو به کاهش است زیرا دموکرات‌های مترقی از فلسطینیان ‌‌غیر‌لیبرال به‌عنوان یک آرمان لیبرال حمایت می‌کنند. نهادهای بین‌المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل، دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان کیفری بین‌المللی همچنان اسرائیل را منبع اصلی شر می‌دانند.

تحول غرب‌آسیا به نفع شکست تروریست‌ها و عادی‌سازی روابط با بازیگران میانه‌رو است. اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در حال حاضر درگیر هر دوی این موارد است و میانه‌روها و افراط‌گرایان از نزدیک بر سفر نتانیاهو به واشنگتن و سخنرانی او در کنگره نظارت خواهند کرد.

موفقیت یا شکست سفر نتانیاهو می‌تواند تسلیم شدن حماس، آزادی گروگان‌ها و پایان دادن به جنگ غزه و فراتر از آن را تعیین کند. ایران و نیروهای نیابتی آن در حال ارزیابی اقدامات بعدی خود بر اساس قدرت نظامی اسرائیل و انتخابات ‌‌ریاست‌جمهوری سال 2024 آمریکا هستند.

آخرین سخنرانی نتانیاهو در کنگره یک لحظه مهم در امضای توافقنامه آبراهام بود که نتیجه مخالفت او با دخالت آمریکا در توافق هسته‌ای ایران بود.

این سخنرانی که باعث خشم اوباما، رئیس‌جمهور وقت شد، شوکی در غرب‌آسیا به راه انداخت و از منافع اسرائیل، عربستانی‌ها، اماراتی‌ها و بحرین دفاع کرد. با وجود جایزه صلح نوبل اوباما، نه ترامپ و نه نتانیاهو و نه رهبران عرب درگیر در این توافق‌نامه‌ها، جایزه نوبل را دریافت نکرده‌اند. این امر می‌تواند با سخنرانی نتانیاهو در کنگره در سال 2024 تغییر کند.

شاید نتانیاهو در داخل کشور بیش از هر جای دیگری مورد بدگویی قرار گرفته باشد. اپوزیسیون که اکثر رسانه‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ، دادگاه عالی و رده‌های بالای ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی را نیز شامل می‌شود، خواهان کناره‌گیری نتانیاهو از سمت خود است.