loader image

جستجو

NATO's election message for Erdogan

«وال استریت ژورنال:
پیام انتخاباتی ناتو برای اردوغان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «وال استریت ژورنال» در مطلب تازه خود با اشاره به پیام انتخاباتی ناتو برای اردوغان، تاکید کرد: ناتو نیز می‌تواند روشن کند که شکست ترکیه در برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه، محرک نهایی در تصمیم‌گیری برای لغو عضویتش در ناتو خواهد بود.

فهرست مطالب

به گزارش مرکزمطالعات سورین، روزنامه وال استریت ژورنال  در مطلب تازه خود به‌قلم «جان بولتون» نوشت: با رهبری «رجب طیب اردوغان» ترکیه همچنان «مرد بیمار اروپا» است. عملکرد اردوغان همواره تفرقه‌انگیز و خطرناک بوده است.

سیاست‌های منطقه‌ای جنگ‌جویانه او نیز به همین ترتیب خطرناک بوده است، از براندازی عناصر کلیدی قانون اساسی سکولار ترکیه پس از عثمانی تا به خطر انداختن مکرر سیستم مالی و ثبات اقتصادی آن. ترکیه یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است، اما مانند یک متحد عمل نمی‌کند.

با این حال، اگر غرب اقدامات جسورانه‌ای انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که مخالفان داخلی او در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده تقویت خواهند شد، احتمال توقف او وجود دارد.

برای انجام این کار، ائتلاف باید عضویت آنکارا را در معرض خطر قرار دهد. در نظر گرفتن اخراج این کشور به ائتلاف اجازه می‌دهد تا در مورد جوانب مثبت و منفی عضویت آن بحث کند و بر خطرات بالای انتخابات آتی هم برای رأی‌دهندگان‌ ترکیه و هم برای اعضای ناتو تاکید کند.

اگر اردوغان برنامه دارد که رای‌گیری را دستکاری کند، رای‌دهندگان ترکیه این فرصت را خواهند داشت که کشورشان را در ماه ژوئن یا می پس بگیرند.

نامزدهای اپوزیسیون شانسی واقعی خواهند داشت. آن‌ها در انتخابات شهرداری‌های کلیدی در سال 2019 در شهرهایی از جمله استانبول، آنکارا و ازمیر پیروز شدند. این به‌رغم‌ تلاش‌های اردوغان برای فساد در روند انتخابات با استفاده از تعقیب قضایی برای فلج کردن مخالفان و طرح اتهامات ساختگی علیه رهبران آن، از جمله شهردار استانبول بود.

اردوغان و متحدانش مخالفان را به بی‌وفایی به ترکیه و آزار و اذیت معدود رسانه‌های مستقلی که در این کشور باقی مانده‌اند متهم می‌کنند.

اردوغان احتمالاً اقدامات بیشتری را علیه کردهای ترکیه از جمله کاهش بودجه یکی از احزاب سیاسی اصلی این کشور و دستگیری پیروان روحانی انجام خواهد داد.

غرب می‌تواند با توجه به دوگانگی ترکیه با تشویق افزایش نظارت بین‌المللی و گزارش رسانه‌ها از انتخابات ترکیه از این نتیجه جلوگیری کند.

ناتو نیز می‌تواند روشن کند که شکست ترکیه در برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه، محرک نهایی در تصمیم‌گیری برای لغو عضویتش در ناتو خواهد بود.