loader image

جستجو

Biden's sarcastic message to Erdogan

هیل:
پیام طعنه‌آمیز بایدن به اردوغان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هیل» در مطلب تازه خود با اشاره به پیام طعنه آمیز بایدن به اردوغان،‌نوشت: بایدن و اردوغان در تماس خود، در مورد آمادگی به‌عنوان متحدان ناتو برای مقابله با چالش‌های منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگو کردند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هیل در مطلب تازه خود نوشت: «بایدن» -رئیس‌جمهور آمریکا- در پیام تبریک، انتخابات مجدد، به «رجب طیب اردوغان» -همتای خود،- درباره جت‌های جنگنده اف-16 و درخواست سوئد در ناتو صحبت کرد.

بایدن روز دوشنبه، در مورد این تماس به خبرنگاران گفت: «من همچنان می‌خواهم روی اف-16 تمرکز کنم؛

من به او گفتم که می‌خواهیم با سوئد معامله کنیم، پس بیایید این کار را انجام دهیم و بنابراین، ما دوباره در تماس خواهیم بود.»

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا انتظار دارد از سوی اردوغان در مورد عضویت سوئد در ناتو حرکتی انجام دهد یا خیر،  پاسخ داد که این موضوع را با او در میان گذاشتم و دو رهبر در هفته آینده بیشتر در مورد آن صحبت خواهند کرد.

ترکیه به‌دنبال خرید جنگنده‌های اف-16 است و اخیراً سامانه‌های پدافند هوایی اس-400 را نیز از روسیه خریداری کرده است؛

اردوغان همچنین پیوستن سوئد به ناتو را که توسط آمریکا و متحدانش برای منزوی کردن روسیه به کار می‌گیرند، تأیید نکرده است.

در همین حال، بایدن در اوایل این ماه، به رهبران گروه هفت گفت که آمریکا از تلاش مشترک برای آموزش خلبانان اوکراینی برای اف-16ها حمایت خواهد کرد.

(اف-16 یک هواپیمای نسل چهارم است که بسیار برتر از جت‌های دوران شوروی است که اوکراین در حال استفاده از آن است.)

بر اساس این گزارش، بایدن به اردوغان تبریک گفت و دو طرف تعهد مشترک خود را برای ادامه همکاری به‌عنوان شرکای نزدیک یکدیگر، در راستای تعمیق همکاری بین کشورهایشان، ارائه دادند.

اردوغان روز یکشنبه با کسب 52 درصد آرا، رسماً در انتخابات مجدد پیروز شد و حکومت اقتدارگرایانه پوپولیست را به دور سوم خود کشاند؛

بر اساس گزارش کاخ سفید، بایدن و اردوغان در تماس خود، در مورد آمادگی به‌عنوان متحدان ناتو برای مقابله با چالش‌های منطقه‌ای و جهانی، از جمله تقویت امنیت فراآتلانتیک در نشست سران ناتو در ویلنیوس، گفت‌وگو کردند؛ نشست سران ناتو در ویلنیوس لیتوانی قرار است در ماه جولای برگزار شود.