loader image

جستجو

How will Ukraine win

استراتژیست:
پیروزی اوکراین چگونه خواهد بود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «استراتژیست» در یادداشتی ضمن اشاره به نتیجه جنگ‌های متعدد در جهان، به بررسی این سوال پرداخت که پیروزی اوکراین چگونه خواهد بود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه استراتژیست در یادداشتی به‌قلم «جوزف نای» نوشت:تعریف پیروزی در جنگ گاهی آسان است. جنگ جهانی دوم با کنترل برلین و توکیو توسط نیروهای متفقین و با برکناری رهبری آلمان و ژاپن به پایان رسید.

از سوی دیگر، جنگ ویتنام با یک شکست آشکار برای آمریکا به پایان رسید: ویتنام شمالی به‌رغم هزینه‌های بیهوده 58 هزار آمریکایی ویتنام جنوبی را فتح کرد.

جنگ کره گاهی اوقات یک بن‌بست نامیده می‌شود زیرا هرگز ‌به‌طور رسمی به پایان نرسید.

اما چنین تعاریفی می‌تواند فریبنده باشد. در عراق، آمریکا صدام حسین را برکنار کرد اما نه سلاح‌های کشتارجمعی (توجیه استقرار آن‌ها) پیدا کرد و نه آن کشور را به یک دموکراسی فعال تبدیل کرد.

بدتر از آن، برخی افراد استدلال می‌کنند که پیروز واقعی ایران بود که به تأثیرگذارترین نیروی سیاسی در عراق تبدیل شد.

از سوی دیگر، اگرچه منطقه غیرنظامی در کره همچنان برقرار است، نیمه جنوبی شبه‌جزیره به یک دموکراسی پر جنب و جوش و مرفه با درآمد سرانه سالانه 35 هزار دلار آمریکا تبدیل شده است،

در حالی که کره شمالی یک دیکتاتوری خطرناک با تخمین سالانه است. درآمد سرانه هزار و 200 دلار آمریکا و بحران‌های غذایی مکرر. چه کسی در جنگ بن‌بست پیروز شد؟

بر اساس یک نظرسنجی، 26 درصد از اوکراینی‌ها برای راه‌حل دیپلماتیک آماده هستند، اما حاضر به مذاکره ساختگی با پوتین نیستند.

حدود 86 درصد از اوکراینی‌ها بر این باورند که روسیه حتی در صورت امضای معاهده صلح، احتمال دارد دوباره حمله کند. اگرچه روسیه و اوکراین هر دو تمایل خود را برای مذاکره ابراز کرده‌اند، اما فاصله زیادی با هم دارند.

تابستان گذشته، «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر دوست کرملین مجارستان، به مسکو رفت تا میانجیگری کند، اما نتوانست موضع پوتین را تغییر دهد.

در همین حال، دونالد ترامپ همچنان مدعی است که می‌تواند جنگ را در یک روز حل کند؛ اما ‌به‌سختی می‌توان دید که چگونه می‌توان با هر چیزی جز تسلیم اوکراین این کار را انجام داد.

اخیراً، «پتر پاول» -رئیس‌جمهور چک- ژنرال سابق ناتو که حامی سرسخت اوکراین بوده است، اظهار داشت که «در مورد شکست اوکراین یا شکست روسیه، به‌سادگی این اتفاق نخواهد افتاد؛

بنابراین پایان جایی در این بین خواهد بود.» پاول هشدار داد که بخشی از خاک اوکراین ‌به‌طور موقت تحت اشغال روسیه باقی خواهد ماند و این «موقت» می‌تواند به معنای سال‌ها باشد.

اگر اوکراین قصد دارد استقلال خود را ‌به‌عنوان یک دموکراسی مرتبط با اروپا حفظ کند و در عین حال حق خود را برای بازگرداندن نهایی قلمرو خود محفوظ نگه دارد، پیروزی ممکن است.

اما این پیروزی احتمالی به این معناست که پوتین نباید بتواند پیروزی خود را اعلام کند.

اوکراین باید از حمایت لازم برای تقویت موقعیت چانه‌زنی خود برخوردار شود

. حتی اگر اوکراین نتواند در کوتاه‌مدت به اهداف حداکثری خود دست یابد، مشروعیت موقعیت آن در دراز‌مدت تا زمانی که دستاوردهای روسیه به رسمیت شناخته نشود، حفظ خواهد شد.