loader image

جستجو

Sudan's initiative to normalize relations with Israel

میدل ایست مانیتور:
پیش‌دستی سودان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «میدل ایست مانیتور» در یادداشت خود با اشاره به پیش دستی سودان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل،‌‌ نوشت: بنابراین عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و سودان به یک خصومت 75 ساله پایان خواهد داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه میدل ایست مانیتور در یادداشت تازه خود به‌قلم «عدنان ابوعامر» نوشت: سفر اخیر وزیر امور خارجه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به سودان با این انتظار همراه بود که این کشور آفریقایی به‌زودی توافقنامه عادی‌سازی را امضا کند و بدین ترتیب به 75 سال خصومت با کشور اشغالگر پایان دهد.

کوهن در این سفر پیش‌نویس توافقنامه پیشنهادی بین دو کشور را ارائه کرد، او در تل‌آویو گفت که انتظار می‌رود در سال جاری پس از انتقال قدرت در سودان به یک دولت غیرنظامی این توافقنامه امضا شود؛

سودان پس از امارات، بحرین و مراکش، چهارمین کشور عربی خواهد بود که روابط خود را با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در چارچوب توافق‌نامه آبراهام عادی‌سازی می‌کند.

اسرائیلی‌ها سودان را بسیار مهم می‌دانند؛ دسترسی استراتژیک به دریای سرخ دارد، سومین کشور بزرگ آفریقا با مساحت 1.8 میلیون کیلومتر مربع است و این کشور در جنگ نکبه 1948 و جنگ شش‌روزه 1967 در کنار سایر کشورهای عربی جنگید و برای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، سلاح فرستاده است؛

بنابراین عادی‌سازی روابط بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و سودان به یک خصومت 75 ساله پایان خواهد داد.

کوهن در گفت‌و‌گو‌های میان هیئت سودانی و اسرائیلی ابراز تمایل کرد که به تلاش‌های توسعه سودان در زمینه‌های مختلف از جمله امنیت، غذا، مدیریت منابع آب و کشاورزی کمک می‌کند و همکاری امنیتی احتمالاً بخش عمده‌ای از این فعالیت‌ها خواهد بود.

او برنامه کمک‌رسانی وزارت خود را ارائه کرد که شامل پروژه‌های ظرفیت‌سازی کمک‌های بشردوستانه، تصفیه آب و طب عمومی متمرکز است.

اکنون آمریکا سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف کرده و این می‌تواند چیزی باشد که سودانی‌ها را مشتاق به امضای توافقنامه با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) کرده است، زیرا تحریم‌های اقتصادی و سایر تحریم‌ها برداشته می‌شود و دیپلمات‌های اسرائیلی جزئیات آغاز روند عادی‌سازی با سودان را تائید و به قول‌های خود عمل می‌کنند.

سودان سال‌ها میزبان رهبران حماس که متحد نظامی و سیاسی ایران و حزب‌الله بود و از آن به‌عنوان پایگاهی برای قاچاق سلاح به غزه استفاده می‌شد و کارخانه‌های عظیمی در نزدیکی خارطوم برای تولید موشک‌های دوربرد ساخته شد؛ اما اکنون همه این‌ها در حال تبخیر شدن است و سودان در کنار اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نژاد‌پرست قرار گرفته است.