loader image

جستجو

Progress of Iran's nuclear program amid hesitation in diplomacyThe next war in West Asia will be over water

نشنال اینترست:
پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در بحبوحه تزلزل دیپلماسی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نشنال اینترست» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در بحبوبه تزلزل دیپلماسی،‌ تاکید کرد: ایران در حال ساخت و نصب سانتریفیوژهایی است که اورانیوم را بسیار سریعتر از سانتریفیوژهای نسل اول خود غنی می‌کند.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نشنال اینترست در یادداشت تازه خود به‌قلم «یاکوف لاپین» نوشت: ترور یکی از افسران کلیدی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهران در 22 می، که طبق گزارش‌ها مشغول برنامه‌ریزی برای حمله به اسرائیلی‌ها در خارج از کشور بود، یادآور این واقعیت است که حکومت ایران یک خطر آشکار برای امنیت اسرائیلی‌ها محسوب می‌شود.

نیروی قدس به طور فعال برنامه‌ریزی برای حمله به اهداف اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و همچنین تهدید کشورهای سنی میانه‌رو در منطقه، از جمله عربستان و امارات را ادامه می‌دهد.

اهداف استراتژیک این کشورها مانند فرودگاه‌ها، پالایشگاه‌های نفت و پایگاه‌های نظامی مورد حمله قرار می‌گیرند.

ایران مجهز به سلاح هسته‌ای، بی‌ثباتی در منطقه را تسریع و شرکای اسلام‌گرایش را برای تشدید حملات به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشورهای سنی ترغیب می‌کند و جرقه یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای منطقه‌ای را می‌زند که در آن، کشورهای سنی برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای عجله دارند و از زندگی در زیر سایه هسته‌ای ایران بدون پاسخ مناسب خودداری می‌کنند.

ایران در حال ساخت و نصب سانتریفیوژهایی است که اورانیوم را بسیار سریعتر از سانتریفیوژهای نسل اول خود غنی می‌کند.

برخی از این سانتریفیوژهای جدید در سالن زیرزمینی اخیراً ساخته‌شده در سایت اورانیوم نطنز قرار داده شده‌اند.

سایت دوم در فردو نیز میزبان سانتریفیوژهای پیشرفته است که به سانتریفیوژهای نوع «آی‌آر-6» معروف هستند.

براساس بیانیه اخیر «بنی گانتز» -وزیر دفاع اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- ایران در حال حاضر 60 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا سطح 60 درصد دارد. این کشور تنها چند هفته با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای اولین بمب هسته‌ای خود فاصله دارد.

این بدان معنا نیست که ایران هفته‌ها تا دستیابی به سلاح هسته‌ای عملیاتی فاصله دارد. جنبه‌های دیگر این برنامه، مانند ساخت کلاهک هسته‌ای، یادگیری نحوه قرار دادن آن بر روی موشک و تکمیل فرآیند ساخت مکانیزم انفجار هسته‌ای نیز باقی مانده که به نظر می‌رسد ایران هنوز به آن‌ها دسترسی ندارد.

در نهایت، هدف اسرائیل(رژیم صهیونیستی) این است که برنامه هسته‌ای ایران را تا زمانی که تغییری اساسی در ایدئولوژی نظام جمهوری اسلامی رخ دهد، یا جانشینی میانه‌رو جایگزین این حکومت شود، به تأخیر بیندازد.