loader image

جستجو

America's Great Advance in Nuclear Fusion Science

فرانس24:
پیشرفت بزرگ آمریکا در دانش همجوشی هسته‌‌ای

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «فرانس 24» از پیشرفت بزرگ امریکا در دانش همجوشی هسته‌ای خبر داد و اعلام کرد: در فرایند همجوشی هسته‌‌ای، هسته‌های سبک مانند هیدروژن، دوتریوم و تریتیوم با یکدیگر همجوشی داده شده و هسته‌‌های سنگین‌‌تر و مقداری انرژی تولید می‌شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌شبکه خبری فراسن 24 در گزارشی اعلام کرد: دانشمندان آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا، به تازگی از یک رئاکتور همجوشی هسته‌ای، مقادیر خالصی از انرژی به دست آورده‌اند.

این برای نخستین بار است که دانشمندان موفق به تولید انرژی بیشتر در یک واکنش همجوشی مانند واکنشی که خورشید را مشتعل نگاه می‌دارد، نسبت به مصرف انرژی در این فرآیند می‌شوند، که این موضوع، یک پیشرفت مهم در جستجوی انرژی بدون سوخت‌های فسیلی خواهد بود.

سخنگویان وزارت انرژی آمریکا و آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه درمورد مقاله فایننشال تایمز گفتند جنیفر گرنهولم، وزیر انرژی آمریکا روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری از «یک پیشرفت علمی بسیار بزرگ» خبر خواهد داد.

سخنگوی آزمایشگاه لارنس لیورمور افزود: البته آنالیزها همچنان ادامه دارد؛ ما مشتاقانه منتظر به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیشتر در روز سه‌شنبه با تکمیل این فرآیند هستیم.

فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه به نتایج اولیه تحقیقات نوشت: واکنش همجوشی هسته‌ای که میزان 120 درصد انرژی خالص تولید کرد، طی دو هفته اخیر انجام شده است.

مدافعان همجوشی هسته‌ای، آن را انرژی آینده می‌دانند بویژه به این سبب که این فرایند، ضایعات و زباله بسیار اندکی تولید می‌کند و گاز گلخانه‌ای هم تولید نمی‌کند.

همجوشی با شکافت متفاوت است. شکافت تکنیکی که در حال حاضر در نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده می‌شود که شامل شکستن پیوندهای هسته‌های اتم‌های سنگین برای بازیابی انرژی است.

اما همجوشی فرایندی عکس عمل شکافت هسته‌ای است.

در فرایند همجوشی هسته‌‌ای، هسته‌های سبک مانند هیدروژن، دوتریوم و تریتیوم با یکدیگر همجوشی داده شده و هسته‌‌های سنگین‌‌تر و مقداری انرژی تولید می‌شود.