loader image

جستجو

The impressive progress and numerous challenges of the Abraham Accords

موسسه مطالعات امنیت ملی:
پیشرفت تاثیرگذار و چالش‌های متعدد توافق آبراهام

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «مطالعات امنیت ملی» در یادداشت خود با اشاره به دومین سالگرد اعلام توافقات تاریخی آبراهام، به بررسی پیشرفت تاثیرگذار و چالش‌‌های متعدد آن پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه مطالعات امنیت ملی در یادداشت خود به‌قلم «مئیر بن‌شباب» «دیوید ارونسون» نوشت: 13 آگوست 2022، دومین سالگرد اعلام توافقات تاریخی آبراهام بود. پیشرفت آن تا به امروز منظم و سریع بوده و تصویر کلی از آن خوش‌بینانه و امیدوارکننده است.

با این حال، چالش‌های بسیاری نیز وجود دارند و هنوز راه زیادی تا تحقق پتانسیل کامل این توافقات باقی مانده است. این توافقات به نام پدر مشترک سه دین نام‌گذاری شده و نشانه‌ای از شروع عصری جدید است.

طی این دو سال، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) دفاتر نمایندگی دیپلماتیک خود را در هر یک از کشورهای عضو توافق آبراهام باز کرده است. به علاوه، روابط امنیتی بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشورهای عضو توافق آبراهام تقویت و گسترش یافته است.

حوزه‌های غیرنظامی زیر قابلیت دستیابی بسیار زیادی دارند:

گشایش یک مسیر تجاری از طریق اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یا از این کشور به سمت کشورهای خلیج‌فارس: ده‌ها پرواز مستقیم روزانه باعث تقویت تجارت و تسهیل در تحویل کالا بین اسرائیل و کشورهای عضو توافق آبراهام می‌شود، اما این مسیر محدود است.

حمل و نقل هوایی برای کالاهای بسیار بزرگ یا سنگین هزینه‌بر و ناپایدار است.

ترویج طرح‌های منطقه‌ای: طرح‌های منطقه‌ای با مشارکت مصر، اسرائیل و کشورهای خلیج‌فارس می‌تواند برخی از مشکلات اساسی نوار غزه در زمینه‌های زیرساختی و اقتصادی را حل کند، بدون اینکه خطرات امنیتی برای اسرائیل داشته باشد.

انرژی، غذا و آب: جنگ اوکراین جهان غرب و در وهله نخست کشورهای اروپایی را مجبور کرده تا به‌ دنبال منابع اضافی انرژی و غذا باشند.

بحران غذا: اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با دانش و تجربه خود پتانسیل بالایی در زمینه جایگزین‌هایی با پروتئین بالا برای گوشت دارد.

به همین صورت، می‌تواند در کشورهای آفریقایی از جمله سودان منابع جایگزین گندم را با فناوری و دانش کشاورزی اسرائیل، امارات و مراکش تامین کند.

بازیافت آب و نمک‌زدایی: اسرائیل یکی از کشورهای  پیشرو در هر دو زمینه بازیافت آب و نمک‌‌زدایی و فناوری تولید آب اتسمفریک است و می‌تواند راه‌حل‌های عملی سریعی را برای رفع مشکل کمبود آب و چالش‌های مربوط به مدیریت اقتصاد آب به کشورهای توافق آبراهام و هم‌چنین، کشورهای اروپایی و آفریقایی ارائه دهد.

بهداشت و پزشکی دیجیتال: همه‌گیری کووید-19 اهمیت همکاری بین کشورهای جهان برای نجات جان انسان‌ها را برجسته کرده است.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خود را به‌عنوان قدرتی در زمینه بهداشت عمومی و فناوری پزشکی به اثبات رسانده است.

آموزش و فرهنگ: طرح‌های آموزشی و فرهنگی باید تعمیق و گسترش یابند تا مفاهیم اساسی تقویت شوند که حامی صلح و باعث تضعیف دیدگاه‌های جدایی‌طلبانه و اندیشه‌های افراطی اسلامی هستند.

روابط بین افراد: دولت‌ها می‌آیند و می‌روند اما این مردم هستند که باقی می‌مانند. بنابراین، ایجاد حمایت عمومی از عادی‌سازی روابط با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در میان مردم هر یک از کشورهای توافق آبراهام از جمله ایجاد مبنایی برای مشروعیت مذهبی و مردمی، امور ضروری برای روابط دولت یهود هستند.

تقویت و گسترش دایره صلح: دعوت از سودان و چاد برای شرکت در هر مجمع و کارگروه در چارچوب توافق آبراهام اهمیت دارد.

برقراری صلح کار ساده‌ای نیست. سرمایه‌گذاری، ابتکار عمل، خلاقیت و ازسرگیری‌های دائمی مورد نیاز است. تجارب مشترک باعث افزایش احساس  مشترک است و انرژی جدیدی را به این فرایند القا می‌کند.

توافق آبراهام به‌رغم نوسانات و کشمکش‌های سیاسی نه تنها به دلیل مزایای آن در زمینه‌های امنیتی، اقتصاد و فناوری، بلکه بیش از هر چیز، به دلیل تقویت امید به صلح واقعی و آینده‌ای بهتر، هم‌چنان مورد اجماع باقی می‌ماند.