loader image

جستجو

The progress of conflicts in Syria at the same time as the JCPOA negotiations1

پولیتکیو:
پیشرفت درگیری‌ها در سوریه همزمان با مذاکرات برجام

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «پولیتیکو» در گزارش خود از پیشرفت درگیری‌ها در سوریه همزمان با مذاکرات برجام خبر داد و نوشت: مقامات آمریکایی می‌گویند که حملات در سوریه به مذاکرات بر سر توافق با ایران ارتباطی ندارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه پولیتیکو در گزارش خود به‌قلم «لارا سلیگمن» نوشت: جو بایدن این هفته به دنبال ایجاد موازنه دشواری در مورد ایران بود، زیرا تلاش می‌کرد برجام را احیا نموده و در عین حال، به متحدانش اطمینان دهد که واشنگتن همچنان می‌تواند فعالیت‌های بدخواهانه تهران را مهار کند.

دو کشور در روزهای اخیر برخی از سخت‌ترین موانع را در مذاکرات احیای برجام رفع کرده‌اند و به نظر می‌رسد در مسیر رسیدن به توافق هستند.

اما همزمان، نیروهای تحت حمایت آمریکا و ایران این هفته در سوریه چندین بار با یکدیگر درگیر شدند که منجر به کشته شدن چهار شبهه‌نظامی و زخمی شدن سه نظامی آمریکایی شد.

مقامات آمریکایی می‌گویند که حملات در سوریه به مذاکرات بر سر توافق با ایران ارتباطی ندارد. «جو سیرینچیون» -کارشناس امنیت ملی و نویسنده‌ای- که پیش از این به‌عنوان رئیس صندوق منع گسترش تسلیحات هسته‌ای مشغول به کار بوده است، می‌گوید: «هرگاه آمریکا و ایران به مذاکرات موفقیت‌آمیز نزدیک می‌شوند، جنگ‌طلبان هر دو طرف تلاش می‌کنند تا این مذاکرات را مختل کنند.

وی خاطرنشان کرد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عناصر سپاه پاسداران ایران با این توافق مخالف هستند.

هدف هر دو یکی است: ایجاد بحرانی که دیپلماسی را غیرممکن و توافق را دست‌نیافتنی کند.» «میک مالروی» یکی از مقامات سابق پنتاگون در دولت ترامپ گفت: «ما فورا از خود دفاع کردیم و همزمان در حال مذاکره هستیم.»

«ست جونز» -کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک بین‌المللی- گفت که ایران ممکن است تلاش کند از فعالیت در سوریه برای به دست آوردن اهرم فشار در مذاکرات هسته‌ای استفاده کند.

اما مهم‌ترین امر برای تهران، خروج نیروهای آمریکایی از غرب آسیا است. این نبرد، در سوریه به طور کلی نشانه تنش‌هایی است که آمریکا با ایرانی‌ها دارد. برخی از این تنش‌ها نظامی و برخی از آن‌ها دیپلماتیک هستند.

نبرد اخیر در سوریه نشان داد چه برجام دوباره متولد شود یا نه، در واقع هیچ ارتباطی با تمایل و عزم ما برای دفاع از مواضع خود ندارد.

سیرینچیون گفت که این پاسخ احتمالاً برای اطمینان دادن به متحدان آمریکا طراحی شده است تا آن‌ها بدانند واشنگتن همچنان می‌تواند اقدامات شرورانه ایران در منطقه را در حین مذاکره برای توافق هسته‌ای متوقف کند.