loader image

جستجو

Progress in Israeli-Saudi relations

مالای میل:
پیشرفت در روابط اسرائیل و عربستان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «مالای میل» در یادداشتی با اشاره به مصاحبه محمد بن سلمان با فاکس نیوز، نوشت: عربستان ‌به‌دنبال پیشرفت بیشتر در تضمین حقوق فلسطینیان است، زیرا دولت راست‌گرای نتانیاهو همچنان ‌به‌دنبال شهرک‌سازی‌های بحث‌برانگیز در کرانه باختری اشغالی است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه مالای میل در یادداشتی نوشت: عربستان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) روز چهارشنبه ابراز خوش‌بینی کردند که در حال نزدیک‌تر شدن به عادی‌سازی تاریخی روابط هستند.

زیرا ایران عربستان را به خیانت به فلسطینی‌ها از طریق تلاش‌های تحت رهبری آمریکا متهم کرد.

«جو بایدن»امیدوار است که غرب‌آسیا را متحول کند و پیروزی دیپلماتیک انتخاباتی را با تضمین به رسمیت شناختن کشور یهود توسط عربستان، به دست آورد.

بایدن در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به طعنه گفت که او «خوش‌بینی ایرلندی» به حصول توافق با عربستان دارد.

بایدن که خود یک تیتوتالیسم ( طرفدار منع استعمال مشروبات الکلی) است، درباره اسرائیل(رژیم صهیونیستی) گفت: «اگر من و شما 10 سال پیش درباره عادی‌سازی با عربستان صحبت می‌کردیم، فکر می‌کنم به یکدیگر این‌گونه نگاه می‌کردیم که «چه کسی چه چیزی می‌نوشد؟»

نتانیاهو که روابط پرتنشی با بایدن داشته است، گفت که معتقد است توافق در دسترس ما است و به او اعتبار می‌دهد.

من فکر می‌کنم که تحت رهبری شما، ما می‌توانیم صلحی تاریخی بین اسرائیل و عربستان ایجاد کنیم.

بایدن علناً از نتانیاهو به دلیل بازنگری در قوه قضائیه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) انتقاد کرده است، اقدامی که منتقدان داخلی آن را تضعیف دموکراسی می‌دانند و به جای کاخ سفید، او را در نیویورک پذیرفت، بار دیگر به نگرانی‌ها اشاره کرد.

رابطه بایدن با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که زمانی رئیس‌جمهور قول داده بود با او ‌به‌عنوان یک «محرم» در مورد حقوق بشر رفتار کند، بدتر بوده است.

اطلاعات آمریکا می‌گوید ولیعهد، دستور عملیاتی در سال 2018 برای کشتن و قطعه‌قطعه کردن روزنامه‌نگار جمال خاشقجی، ساکن آمریکا را صادر کرد.

«محمد‌بن‌سلمان» در مصاحبه با فاکس نیوز گفت که مذاکرات با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ادامه دارد و گزارش رسانه‌ها مبنی بر تعلیق این روند را تکذیب کرد.

اما وی خاطرنشان کرد که عربستان ‌به‌دنبال پیشرفت بیشتر در تضمین حقوق فلسطینیان است، زیرا دولت راست‌گرای نتانیاهو همچنان ‌به‌دنبال شهرک‌سازی‌های بحث‌برانگیز در کرانه باختری اشغالی است.

برای ما، مسئله فلسطین بسیار مهم است. او گفت: «ما باید این بخش را حل کنیم. ما باید زندگی فلسطینی‌ها را راحت کنیم.»

محمد‌بن‌سلمان در پاسخ به این سؤال که در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، عربستان چگونه واکنش نشان می‌دهد، گفت: «اگر آن‌ها به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند، ما باید به آن دست پیدا کنیم.»

عربستان همچنین ‌به‌دنبال تضمین‌های امنیتی، از جمله یک معاهده با آمریکا در ازای عادی‌سازی با اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، تنها کشور دارای سلاح هسته‌ای در منطقه حتی اگر کشوری اعلام نشده باشد، بوده است.

ایران تلاش برای دستیابی به سلاح را انکار می‌کند و در ماه‌های اخیر از طریق مذاکرات به رهبری

چین و از طریق کاهش درگیری نیابتی در یمن، روابط با عربستان را بهبود بخشیده است.

«ابراهیم رئیسی» -رئیس‌جمهور ایران- روز چهارشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران گفت: «هرگونه توافقی که با هدف ایجاد امنیت برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) انجام شود مطمئناً قابل قبول نخواهد بود.»

وی گفت: «ما معتقدیم رابطه کشورهای منطقه با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خنجری به پشت ملت فلسطین و مقاومت فلسطینی‌ها خواهد بود.»

«آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه آمریکا- روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با ای‌بی‌سی نیوز گفت که عادی‌سازی روابط بین عربستان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یک «رویداد تحول‌آمیز » خواهد بود.