loader image

جستجو

Ukraine's proposal to join NATO without territories occupied by Russia

گاردین:
پیشنهاد پیوستن اوکراین به ناتو بدون اراضی تحت اشغال روسیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «گاردین» در گزارشی از پیشنهاد پیوستن اوکراین به ناتو بدون اراضی تحت اشغال روسیه خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه گاردین در گزارشی به‌قلم «پاتریک وینتو» خبر داد: یک دبیرکل سابق ناتو پیشنهادی را برای پیوستن اوکراین به ائتلاف نظامی ارائه کرده است، اما سرزمین‌های اشغال‌‌شده توسط روسیه را از بین می‌برد.

«آندرس فوگ راسموسن» مدت‌هاست در کنار «آندری یرماک» -مشاور رئیس‌جمهور اوکراین- ‌به‌ویژه پیش از آخرین نشست سران ناتو در ویلنیوس در سال جاری که بدون دعوت از اوکراین برای پیوستن به پایان رسید، کار کرده است.

این 2 مرد دوباره ‌به‌طور گسترده درباره جایگاه اوکراین در ساختار امنیتی جدید اروپا، از جمله پرسش‌های عملی در مورد میزان عضویت اوکراین در ناتو، بحث می‌کنند.

راسموسن که بین سال‌های 2009 تا 2014 دبیرکل ناتو بود، اصرار داشت که طرح عضویت نسبی اوکراین نمادی از توقف درگیری نیست، بلکه نشان‌دهنده عزم راسخ برای هشدار به روسیه است که نمی‌تواند مانع از پیوستن اوکراین به ائتلاف دفاعی غربی شود.

ناتو قرار است تابستان سال آینده هفتاد و پنجمین سالگرد خود را در واشنگتن برگزار کند و موضوع عضویت آینده اوکراین موضوع مهمی خواهد بود.

رهبری اوکراین ‌به‌شدت ناامید شد که تحت فشار آمریکا و آلمان، ناتو در نشست سران خود در سال جاری بیانیه‌ای صادر کرد که در آن به اوکراین دعوت می‌شود که شرایط فراهم شود و عملاً درخواست اوکراین برای تعیین تاریخ مشخص را رد می‌کند.

در عوض، روابط اوکراین با ناتو با تشکیل شورای اوکراین-ناتو و از طریق توافقی که اعضای ناتو به صورت دوجانبه تضمین‌های امنیتی به اوکراین ارائه می‌دهند، در حاشیه افزایش یافت.

راسموسن گفت که دلیل عضویت اوکراین در ناتو را نمی‌توان دوباره در سال آینده به تعویق انداخت. او گفت: «زمان برداشتن گام بعدی و دعوت اوکراین برای پیوستن به ناتو فرا رسیده است.

ما به یک ساختار امنیتی جدید اروپایی نیاز داریم که در آن اوکراین در قلب ناتو باشد.»

کسانی که از عضویت اوکراین در ناتو حمایت می‌کنند به دلیل تقریباً غیرممکن بودن پیشنهاد عضویت کشور در حال جنگ با مشکل مواجه شده‌اند، زیرا بر اساس بند 5 ماده 5 ناتو برای دفاع از خود جمعی، همه کشورهای عضو ناتو ملزم به دفاع فعال از کشور هستند.

در تعارض اکنون عضویت تمام اوکراین در ناتو در واقع اعلامیه ناتو به روسیه مبنی بر اینکه در شرف جنگ با مسکو است، خواهد بود.

راسموسن تکذیب کرد که این اقدام باعث توقف درگیری و واگذاری خاک اوکراین به روسیه می‌شود.

وی گفت: «اعتبار مطلق ضمانت‌های ماده 5 روسیه را از تشدید حملات در داخل خاک اوکراین در داخل ناتو باز می‌دارد و نیروهای اوکراینی را برای رفتن به خط مقدم آزاد می‌کند».

وی گفت: «برای معتبر ساختن ماده 5، باید پیام روشنی به روسیه داده شود که هرگونه نقض قلمرو ناتو با پاسخ مواجه خواهد شد.»

بحث‌هایی در حال انجام است تا متخصصان نظامی را پیش از نشست بعدی ناتو برای بررسی جزئیات ایده‌شان بررسی کنند، از جمله اینکه چگونه در چارچوب تغییر خطوط مقدم می‌توان یک خط مرزی معتبر ترسیم کرد که نشان‌دهنده قلمرو اوکراین در داخل ناتو و سرزمین‌های اشغال‌‌شده توسط روسیه است.

راسموسن گفت که از زمان پیوستن آلمان غربی به این ائتلاف در سال 1955، سابقه نادرستی وجود داشته است و ماده 5 قلمرو آن را پوشش می‌دهد، اما نه آلمان شرقی.