loader image

جستجو

America's challenges with China-Saudi relations

المانتیور:
چالش‌های آمریکا با روابط چین و عربستان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «المانتیور» در یادداشت تازه خود با اشاره به چالش‌های آمریکا با روابط چین و عربستان، نوشت: اقتصاد آمریکا ظاهر پوشش اقتصادی بلندمدت امن‌تری نسبت به چین دارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه المانتیور در یادداشت تازه خود به‌قلم «اندرو پاراسیلیتی» نوشت: پیشنهاد چین برای نیروگاه اتمی عربستان نشان‌دهنده رقابت و روند جدیدی است.

وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد که چین در تلاش خود برای ساخت نیروگاه هسته‌ای عربستان است و فشار بر دولت بایدن را افزایش می‌دهد تا شرایط خود را برای همکاری هسته‌ای با عربستان کاهش دهد.

عربستان به عنوان یکی از «درخواست‌های» خود برای بررسی عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، خواهان روابط هسته‌ای غیرنظامی گسترده با آمریکا است.

این کشور همچنین به دنبال یک توافقنامه امنیتی با واشنگتن و دسترسی به سلاح‌های پیشرفته‌تر است.

آمریکا حق دارد در رقابت هسته‌ای غیرنظامی در عربستان حضور داشته باشد، حتی بدون چشم‌انداز عادی‌سازی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان.

برای عربستان، انرژی هسته‌ای برای توسعه بلندپروازانه و پس از کربن ویژن 2030 است. انرژی هسته‌ای در سال‌ها و دهه‌های آینده و نه فقط در غرب‌آسیا، تقاضای بیشتر و نه کمتر خواهد داشت.

آمریکا نباید این زمین را به چین واگذار کند.

آمریکا در فناوری هسته‌ای برتری دارد، اما شرایط و محدودیت‌هایی برای جلوگیری از مسیرهای تسلیحاتی دارد. آمریکا، از جمله کنگره، احتمالا ترجیح می‌دهند که عربستان از غنی‌سازی داخلی اورانیوم خودداری کند و این کشور به راستی‌آزمایی گسترده تحت پروتکل الحاقی آژانس بین ‌لمللی انرژی اتمی پایبند باشد.

چین چنین شرایطی و با قیمت ارزان‌تری نخواهد داشت، حتی اگر فناوری و پشتیبانی آن نسبت به آمریکا در بالاترین سطح قرار نگیرد.

منطقه، به نوبه خود، قرار نیست در مقابل چین قرار گیرد. روابط غرب‌آسیا با پکن رشد خواهد کرد و در این مسیر با آمریکا تنش وجود خواهد داشت.

یک خط قرمز واضح همکاری نظامی یا فناوری است که می‌تواند فناوری حساس آمریکا را به خطر بیندازد. استقرار و همکاری نظامی چین به طور کلی نیز محل تنش است.

چین هنوز نمی‌تواند با آمریکا در غرب‌آسیا رقابت کند. اقتصاد آمریکا ظاهر پوشش اقتصادی بلندمدت امن‌تری نسبت به چین دارد و ما در مورد قدرت نرم آمریکا صحبت نکرده‌ایم.