loader image

جستجو

Cohen's challenges to attend the UN conference

والا:
چالش‌های «کوهن» برای حضور در کنفرانس سازمان ملل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «والا» در گزارشی با اشاره به اینکه عربستان میزبان کنواسیون بین‌المللی سازمان ملل است،‌از چالش‌های وزیر امورخارجه اسرائیل برای حضور در کنفرانس سازمان ملل خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری والا در گزارشی خبر داد: به گفته مقامات ارشد اسرائیلی، عربستان از درخواست اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای اجازه دادن به «الی کوهن» -وزیر امور خارجه- جهت حضور در نشست سازمان گردشگری سازمان ملل متحد در این هفته خودداری کرد.

این موضوع چرا مهم است؟ زمانی که کشوری میزبان کنوانسیون بین‌المللی سازمان ملل باشد، موظف است به همه کشورهای عضو سازمان اجازه مشارکت دهد، حتی اگر با برخی از آن‌ها روابط دیپلماتیک نداشته باشد.

وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد سعودی‌ها به‌رغم عدم وجود روابط دیپلماتیک بین دو کشور موافقت کنند که کوهن بیاید.

اگر سعودی‌ها اجازه سفر کوهن را می‌دادند، این یک اقدام عادی اما بی‌سابقه بود. تا به امروز، هیچ وزیر اسرائیلی به طور علنی به عربستان سفر نکرده است، حتی اگر این سفر فقط برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی باشد.

این کنفرانس قرار بود با حضور یک هیئت اسرائیلی از وزارت گردشگری و مقامات گردشگری از کفر کاما به دعوت سازمان جهانی گردشگری برگزار شود. آمیخای اشتاین، روزنامه‌نگار گزارش داد که اعضای این هیئت ویزا دریافت نکردند و بنابراین، در کنفرانس شرکت نکردند.

به گفته مقامات ارشد اسرائیلی، وزارت امور خارجه می‌خواست با استفاده از کنفرانس بین‌المللی سعی کند سفر الی کوهن به عربستان را ترتیب دهد. وزارت امور خارجه با سازمان جهانی گردشگری تماس گرفت و خواست وزیر امور خارجه به‌عنوان رئیس هیئت اسرائیلی در کنفرانس شرکت کند.

در همان زمان اسرائیل به آمریکا متوسل شد و در تماس با سعودی‌ها در این مورد کمک خواست و مقامات ارشد کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا برای انجام این کار بسیج شدند و از سعودی‌ها درخواست کردند که حضور کوهن در این نشست را تایید کنند. به گفته مقامات ارشد اسرائیلی، در ابتدا سعودی‌ها به سازمان گردشگری سازمان ملل در مورد مشارکت کوهن به همراه تیم کوچکی از مشاوران پاسخ مثبت دادند.

اما پس از آن، زمانی که لازم شد گفت‌وگو با سعودی‌ها در مورد ترتیبات امنیتی آغاز شود، تماس‌ها متوقف شد. مقامات ارشد اسرائیلی گفتند که آن‌ها این تصور را دارند که سعودی‌ها در تلاشند این دیدار را پنهان کنند.

در آخر هفته، وزارت خارجه همچنان امیدوار بود که پیشرفتی حاصل شود که بخشی از آن به دلیل توافق بین عربستان و ایران در مورد تجدید روابط دیپلماتیک است.

یک مقام ارشد اسرائیلی می‌گوید: «این فکر وجود داشت که سعودی‌ها ممکن است بخواهند تعادل ایجاد کنند و اجازه دهند وزیر اسرائیلی در کنفرانس حاضر شود. با این حال، تا اواخر روز شنبه هیچ واکنشی از سوی عربستان دریافت نشد و سفر کوهن از این قسمت حذف شد».

مقامات اسرائیلی تخمین زدند که زمان کنونی قبل از ماه رمضان به این معناست که سعودی‌ها تصمیم گرفتند تا تمام راه را طی نکنند و راهی بیابند که همانطور که موظف هستند، هم به طور اصولی به سازمان ملل پاسخ مثبت بدهند و هم شرایط را برای این سفر فراهم نکنند.

در سال‌های قبل از توافق آبراهام، ​​وزرای اسرائیلی برای شرکت در کنوانسیون‌های سازمان ملل به امارات و سایر کشورهای عربی که اسرائیل با آن‌ها روابط دیپلماتیک نداشت، آمدند و با این روش دولت یهود توانست به تدریج با چند کشور عرب روابط خود را توسعه دهد.

به‌عنوان مثال، یووال اشتاینیتز، وزیر سابق انرژی، قبل از برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور در کنفرانس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر سازمان محیط زیست امارات بازدید کرد.

از زمان امضای توافقنامه آبراهام، ​​اسرائیل(رژیم صهیونیستی) فعالیت‌های دیپلماتیک خود را بر پیوستن به عربستان در روند عادی‌سازی در منطقه متمرکز کرده است. سعودی‌ها به‌نوبه خود علنا ​​تأکید می‌کنند تنها در صورتی روابط خود را با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) عادی خواهند ساخت که بین دولت یهود و فلسطینی‌ها پیشرفتی حاصل شود.

در جریان سفر بایدن به منطقه در جولای 2022، اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، عربستان و مصر با میانجیگری آمریکا به توافقی مبنی بر خروج نیروهای ناظر بین‌المللی از جزایر تیران و صنافیر دست یافتند.

در مقابل، سعودی‌ها با یک گام عادی‌سازی در قالب اجازه به خطوط هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای پرواز از طریق حریم هوایی آن‌ها در پروازهای شرق موافقت کردند.

بنیامین نتانیاهو پس از آغاز به کار اعلام کرد عادی‌سازی روابط با عربستان یکی از اهداف اصلی وی در دوران تصدی سمت نخست‌وزیری است.

مقامات ارشد در دفتر نخست‌وزیری، آخر هفته گفتند که توافق بین عربستان و ایران در مورد تجدید روابط دیپلماتیک به تلاش‌ها برای پیشبرد عادی‌سازی با سعودی‌ها آسیبی نمی‌رساند.