loader image

جستجو

Israel's strategic challenge

وار آن راکس:
چالش استراتژیک اسرائیل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «وار آن راکس» نوشت: ارتش اسرائیل بر ترکیب برتری عملیاتی و اطلاعاتی خود برای تضعیف و نابودی توانایی‌ها، زیرساخت‌ها و رهبری حماس تکیه کردند و معتقد بودند که این اعمال زور در فواصل زمانی منظم کافی است تا حماس را مجبور کند تا ارزش حمله را مجدداً ارزیابی کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه وارآن راکس در یادداشت خود به‌قلم «بلیز میزتال» نوشت: برای نزدیک به 2 دهه، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از انتخاب راهبردی در برخورد با گروه‌های تروریستی که آن را احاطه کرده‌اند، خودداری کرده و در عوض بر بازدارندگی تکیه می‌کند تا تهدید آن‌ها را به حداقل برساند و در عین حال حضور آن‌ها را تحمل کند.

این رویکرد در روز 7 اکتبر شکست خورد. در حال حاضر، به نظر می‌رسد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هدف عملیاتی پاک‌سازی حماس از غزه را در اولویت قرار داده است؛

اما نمی‌تواند از دست و پنجه نرم کردن با این سؤال که این شکست بازدارندگی چه معنایی برای امنیت آینده‌اش دارد اجتناب کند.

با این حال، مهم‌ترین سؤال راهبردی برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، آن چیزی نیست که توجه پایتخت‌های غربی را به خود جلب کرده است.

در عوض، تعیین چگونگی بازدارندگی مجدد علیه سایر گروه‌های مورد حمایت ایران، ‌به‌ویژه حزب‌الله در شمال، چالش فوری‌تر است.

به تعویق انداختن عملیات یا تعقیب اهداف حداقلی در جنوب و مقابله با تهدید شمالی، در صورت لزوم، با پیش گیرانه، می‌تواند بیش از یک حمله زمینی گسترده علیه حماس، برای بازگرداندن امنیت اسرائیل کمک کند.

همچنین برای ایجاد گزینه‌های مناسب برای حکومت آینده غزه، زمان می‌برد.

رویکرد «چمن‌زنی» اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای مبارزه با تروریسم نشان‌دهنده فقدان استراتژی فراگیر است.

همان‌طور که گروهی از فرماندهان نظامی بازنشسته آمریکا در یک موسسه یهودی برای امنیت ملی آمریکا در مورد مناقشه سال 2021 اسرائیل و حماس نوشتند،

بارزترین ویژگی درگیری غزه عدم تطابق استراتژی بین اهداف صرفاً نظامی و عملیاتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای تحقیر قابلیت‌های نظامی به کمک پیشرفت‌های چشمگیر در شناسایی و حمله دقیق به اهداف و اهداف استراتژیک مبتنی بر اطلاعات حماس بود.

با وجود این، اسرائیل (رژیم صهیونیستی)چندان فاقد استراتژی برای مقابله با گروه‌های تروریستی مانند حماس نبود، بلکه از نظر استراتژیک یک ‌‌‌غیر‌استراتژی را انتخاب کرد:

تحمل حضور این گروه و تکیه بر بازدارندگی برای کنترل تشدید تنش. در برآورد اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، به دلیل مجموعه‌ای از عوامل، هیچ استراتژی قابل قبولی برای دستیابی به پیروزی در برابر دشمنان تروریستی که در جنوب آن (حماس و جهاد اسلامی فلسطین) و شمال (حزب‌الله) حفر شده بودند، وجود نداشت.

ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بر ترکیب برتری عملیاتی و اطلاعاتی خود برای تضعیف و نابودی توانایی‌ها، زیرساخت‌ها و رهبری حماس تکیه کردند و معتقد بودند که این اعمال زور در فواصل زمانی منظم کافی است تا حماس را مجبور کند تا ارزش حمله را مجدداً ارزیابی کند. تا زمانی که توانایی‌هایی را که اسرائیل به تازگی نابود کرده بود، بازسازی کرد.

دومین عنصر بازدارندگی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، اعتقادش به خاصیت گذرا انکار بود. به این معنا که رهبران دفاعی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با معتقد بودند که پیام‌های بازدارنده به دیگر سازمان‌های تروریستی ارسال می‌کند.

اسرائیلی‌های ارشد منطق عملیات اخیر علیه جهاد اسلامی فلسطین (در ماه آگوست سال 2022 و می 2023) را نه تنها به‌عنوان تضعیف توانایی‌های آن، بلکه از طریق اثربخشی عملیاتی و شوک عملیات نظامی، تقویت بازدارندگی علیه حماس و حزب‌الله توصیف کردند.

در غزه، فروپاشی بازدارندگی علیه حماس به این معنی است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) دیگر نمی‌تواند حضور حماس را تحمل کند و امیدوار است که صرفاً از طریق حملات هوایی اپیزودیک و انگیزه‌های اقتصادی به آرامش برسد.