loader image

جستجو

Robert Mali's challenge to classified documents

میدل ایست فروم:
چالش رابرت مالی بر سر اسناد طبقه‌بندی‌شده

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «میدل ایست فروم» در مطلب تازه خود با اشاره به چالش رابرت مالی بر سر اسناد طبقه‌بندی شده، تاکید کرد: مالی متهم به اعطای امتیازات گسترده به نظام ایران به‌عنوان بخشی از توافق هسته‌ای برنامه‌ریزی‌شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه میدل ایست فروم در مطلب تازه خود به‌قلم «بنیامین وینتال» نوشت: مقامات ارشد سیاسی و امنیتی خواهان پاسخگویی در مورد ادعای سوءاستفاده فرستاده ویژه دولت بایدن در امور ایران با اسناد طبقه‌بندی‌شده هستند.

رابرت مالی، فرستاده ویژه بایدن در امور ایران، مجوز امنیتی خود را سلب کرده و تا پایان تحقیقات در مرخصی بدون حقوق قرار گرفته است.

مالی متهم به اعطای امتیازات گسترده به نظام ایران به‌عنوان بخشی از توافق هسته‌ای برنامه‌ریزی‌شده است.

این توافق می‌تواند تا 17 میلیارد دلار کاهش تحریم‌ها به ایران در ازای محدودیت‌های موقت بر برنامه منتسب‌به تسلیحات هسته‌ای این کشور ارائه کند.

سناتور «مارکو روبیو» در توییتی نوشت: «این وضعیت مالی در مورد بررسی دقیق و ارزیابی «توافق» محرمانه‌ای که او با ایران دارد، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.»

«مایکل مک کال» -رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا- خاطرنشان کرد: «درحالی‌که تعلیق مجوز فرستاده ویژه مالی به‌طور مستقل مسئله‌ساز است، نگرانی ما با عدم پاسخگویی وزارت امور خارجه به تلاش‌های کمیته برای نظارت بر مذاکرات و سیاست خود در قبال ایران تشدید می‌شود.

از 11 آوریل سال 2023، کمیته مکرراً اذعان نماینده ویژه مالی را درخواست کرده است که به‌رغم تعاملات مطبوعاتی متعدد فرستاده ویژه مالی به 30 می  2023 برمی‌گردد، وزارت به آن عمل‌نکرده است.»

مالی همچنین مدت‌هاست که از عادی‌سازی روابط با تعدادی از کشورهای حامی تروریسم حمایت کرده است.

طبق مقاله‌ای در مجله تایم در سال 2006، او نوشت: «امروز آمریکا با ایران، سوریه، حماس، دولت منتخب فلسطین یا حزب‌الله صحبت نمی‌کند…

نتیجه، یک سیاست با تمام جذابیت یک اصل اخلاقی و تمام اثربخشی یک حربه کهنه بوده است.»

مالی تأیید کرد که مجوز وی در حال بررسی است، اما گفت که از یک نتیجه مثبت مطمئن است.

مالی به فاکس نیوز گفت: «به من اطلاع داده‌شده که مجوز امنیتی من در حال بررسی است. اطلاعات بیشتری به من ارائه نشده است، اما من انتظار دارم که تحقیقات به‌طور مطلوب و به‌زودی حل شود. دراین‌بین، من در مرخصی هستم.»

رئیس اتحاد علیه ایران هسته‌ای، سناتور سابق «جوزف لیبرمن» و مدیرعامل آن، «مارک دی. والاس» پس از تعلیق مالی گفت: «وضعیت موجود اجازه دادن به قوه مجریه برای هدایت سیاست‌های ایران به‌تنهایی و به‌صورت حزبی برای نزدیک به یک دهه یک فاجعه بوده است.

این امر می‌تواند نقطه عطفی باشد اگر کنگره خود را مطرح کند و اقتدار خود را بر اساس دو حزب اعمال کند، و ما از هر دو طرف می‌خواهیم که وخامت اوضاع را تشخیص دهند و مطابق با آن عمل کنند.»

«جان بولتون» -مشاور سابق امنیت ملی آمریکا- در سخنرانی در کنفرانس شورای ملی مقاومت ایران در پاریس در آخر هفته درباره مالی گفت: «من در حافظه خود به‌دنبال موردی در تاریخ خودمان جست‌وجو کرده‌ام که در آن‌یکی از مقامات ارشد دیپلماتیک خودش را در آن موقعیت یافت و من نمی‌توانم به یک مورد فکر کنم.»

انتقاد فزاینده از مالی می‌تواند به کارزاری که مسیح علی‌نژاد، فعال حقوق بشر ایرانی-آمریکایی، برای وادار کردن وزارت امور خارجه آمریکا به برکناری مالی از سمت فرستاده ویژه، راه‌اندازی کرد، شتاب بیشتری بخشد.

کارزار طومار علی‌نژاد از زمان شروع آن در ماه اکتبر تاکنون 136‌هزار و 475 امضا را به دست آورده است.