loader image

جستجو

Hezbollah's political challenge after the Lebanese elections

موسسه‌ مطالعات امنیت ملی(INSS):
چالش سیاسی حزب‌الله پس از انتخابات لبنان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «مطالعات امنیت ملی(INSS)» در یادداشت تازه خود به بررسی چالش سیاسی حزب‌الله پس از انتخابات لبنان، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه مطالعات امنیت ملی(INSS) در یادداشت تازه خود به‌قلم «اورنا میزراهی» « یورام شوایتزر» نوشت: اگرچه حزب‌الله در انتخابات پارلمانی ماه گذشته لبنان تضعیف شد، اما مخالفان هنوز ضعیف و متفرق هستند.در این میان، حزب‌الله جایگاه و نفوذ خود را حفظ کرده و به دنبال ایفای نقش مهمی در دولت بعدی است.

نصرالله که مصمم به حفظ قدرت نظامی مستقل سازمان است، به تلاش برای تقویت وجهه حزب‌الله به‌عنوان یک بازیگر ملی مسئول که دغدغه اصلی‌اش بهبود وضعیت اسفناک لبنان است، ادامه می دهد.

علی‌رغم اشتیاق کم اکثر مردم لبنان مبنی بر انتخابات پارلمانی که در 15 می 2022 برگزار شد، این رویداد تغییری اساسی در وضعیت لبنان ایجاد کرد. نتایج نشان‌دهنده تحولات جدید در این کشور است.

تغییر اصلی، کاهش حمایت‌های مردمی از گروه حزب‌الله است. در مجلس گذشته، حزب‌الله از سال 2018  اکثریت پارلمانی را با 71 نماینده در دست داشت. در مجلس کنونی، تنها 60 نماینده از 128 نماینده در گروه حزب‌الله هستند.

تلاش‌های جدی حزب‌الله برای تأثیرگذاشتن بر رأی‌‌های مردمی از طریق یک کارزار پشت انتخاباتی که شامل توزیع مزایا، همچنین تهدید و اختلال گاه مسلحانه در تجمعات مخالفان بود، نتیجه عکس داد و باعث کاهش آرای آن‌ها شد.

تغییر قابل‌توجه دیگر، انتخاب حدود 13 نامزد مستقل به نمایندگی از احزاب کوچک جدید است که در پی اعتراضاتی که در اکتبر 2019 شروع شد، تأسیس شدند. این نمایندگان مجلس مذهبی نیستند و در حال حاضر، با هیچ گروهی شناخته نمی‌شوند.

در هر صورت، حتی تضعیف اردوگاه حزب‌الله و قدرت گرفتن جعجع، دشمن قسم‌خورده حسن نصرالله، منجر به تشکیل یک بلوک پارلمانی قدرتمند نشده است تا بتواند با تصمیماتی که حزب‌الله می‌گیرد، مخالفت کند. در واقع، بسیاری از اعضای رهبری فاسد سابق مناصب خود را حفظ کرده‌اند.

اولین چالش حزب‌الله، انتخابات رئیس مجلس و معاون وی بود. در این انتخابات که در 31 می برگزار شد،

اردوگاه حزب‌الله موفق شد برای هفتمین بار نبیه بری، رهبر امل، شریک شیعه حزب‌الله را به‌عنوان رئیس مجلس انتخاب کند.

یکی دیگر از نمایندگان این گروه به نام الیاس بوصعب از جنبش آزاد میهنی به‌عنوان نایب رئیس انتخاب شد.

با این حال، هر دو با اکثریت نسبی 65 نماینده مجلس انتخاب شدند. در حالی که آن‌ها در سال 2018 با اکثریت 98 رای «از 128 رای» پیروز شده بودند.

حزب‌الله به تلاش‌های خود برای تثبیت وجهه خود به‌عنوان یک گروه ملی مسئول که دغدغه اصلی آن بهبود وضعیت داخلی لبنان و در عین حال حفظ حاکمیت و منابع آن است، ادامه می‌دهد.

آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود از «کارت اسرائیل» استفاده برجسته‌ای می‌کنند. این امر به ویژه در رابطه با سخنرانی اخیر رهبر این گروه راجع به اختلاف نظر بین اسرائیل و لبنان بر سر مرزهای دریایی قابل‌توجه بود.

با این حال، حتی در صورت تشکیل دولت در ماه‌های آینده، به نظر نمی‌رسد شاهد یک دولت کارآمد باشیم که بتواند لبنان را از تنگنای اقتصادی وخیم نجات دهد.

یک دولت با اجماع گسترده افراد وابسته به حزب‌الله و گروه‌های وابسته، مانند پیشینیانش فلج می‌شود و نمی‌تواند اصلاحات لازم برای بهبود وضعیت را انجام دهد. در حالتی دیگر، دولتی که بدون نفوذ حزب‌الله تشکیل شود، سناریویی بسیار بعید به نظر می‌رسد.