loader image

جستجو

President Joe Biden delivers his State of the Union address to a joint session of Congress, Tuesday, March 1, 2022, in the House Chamber at the U.S. Capitol in Washington, D.C. (Official White House Photo by Adam Schultz)

بلومبرگ:
چالش همیشگی رئیس‌جمهور آمریکا با کنگره

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «بلومبرگ» در گزارش خود با اشاره به اینکه مقامات دولت بایدن تلاش میکنند معامله جدیدی با ایران انجام دهند، خبرداد: براساس قانون بازنگری هسته‌ای، کاخ سفید موظف است ‌به‌طور دوره‌ای به کنگره اطمینان دهد که ایران به پایان معامله خود ادامه می‌دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری بلومبرگ در گزارش خود خبر داد:اگر به نظر می‌رسد این یک معامله است، و بوی یک معامله می‌دهد، کنگره این قدرت را دارد که آن را رد کند.

این پیامی است که قانونگذاران به کاخ سفید ارسال می‌کنند، زیرا مقامات دولت تلاش می‌کنند تا معامله جدیدی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش انجام دهند.

پس از ‌‌‌گفت‌و‌گوهای غیرمستقیم از طریق عمان، تیم بایدن موافقت کرد که پرداخت‌های بدهی به جمهوری اسلامی را که مدت‌ها به دلیل تحریم‌ها متوقف شده بود، آزاد کند.

مقامات آگاه از مذاکرات گفته‌اند که تهران به نوبه خود با آزادی سه آمریکایی که به‌طور اشتباه در زندان‌های ایران بازداشت شده‌اند، موافقت کرده است.

باج‌دادن برای گروگان‌ها ممکن است حدود 10 میلیارد دلار باشد، در قالب معافیت‌های تحریمی.

مهمتر از آن، آمریکا به ایران این فرصت را می‌دهد که در صورت محدود کردن سطح غنی‌سازی اورانیوم و همکاری کاملتر با ناظران هسته‌ای سازمان ملل، نفت بیشتری صادر کند.

«متیو میلر»- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا- هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «شایعات در مورد توافق هسته‌ای، موقت یا غیر آن، نادرست و گمراه‌کننده است. موضع ما در مورد این سوال تغییر نکرده است.»

در جلسات توجیهی با خبرنگاران، مقامات از عباراتی مانند «توافق کوتاه» و «موقت» استفاده کرده‌اند. اما این هیچ‌کس را فریب نمی‌دهد.

«بنیامین نتانیاهو» بیشترین ترس را از ایران دارد. او به دولت بایدن گفته است که با «توافق‌های کوچک» مخالف است.

بایدن می‌داند که هر توافقی با جمهوری اسلامی باید به قوه مقننه ارائه شود، جایی که با مخالفت قابل‌توجه دوحزبی از سوی قانونگذارانی مواجه خواهد شد که خواهان محدودیت‌های شدیدتر برای ایران هستند.

غلبه بر چنین مقاومتی مستلزم سرمایه‌گذاری سیاسی توسط رئیس‌جمهور است.

نکته اصلی، قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران است که در سال 2015 به تصویب رسید.

حیله دولت هر چند شفاف است، منعکس‌کننده ضعف بایدن است.

بر اساس قانون بازنگری هسته‌ای، کاخ سفید موظف است ‌به‌طور دوره‌ای به کنگره اطمینان دهد که ایران به پایان معامله خود ادامه می‌دهد.

اما این قانون همچنین رئیس‌جمهور را موظف می‌کند که هرگونه توافق جدید یا اصلاح‌شده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را به کنگره ارائه کند.

سپس قانونگذاران یک دوره 30 روزه بررسی خواهند داشت و این فرصت را خواهند داشت تا آن را رد کنند.