loader image

جستجو

دیدار وزیرخارجه ایران -- گروسی

چاینا دیلی: مذاکرات توافق هسته‌ای ایران ادامه‌دار خواهد بود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «چاینا دیلی» در یادداشت خود با اشاره به دیدار وزیر امور خارجه ایران و رافائل گروسی،‌ تاکید کرد که با توجه به شرایط کنونی، مذاکرات هسته‌ای ایران فعلا ادامه‌دار خواهد بود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه چاینادیلی در یادداشت تازه خود به‌قلم «ما شیائولین» نوشت:«حسین امیرعبداللهیان» -وزیر امور خارجه ایران- پس از دیدار با «رافائل گروسی»-مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- ۲۵ نوامبر در توییتر نوشت که توافق بین تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی امکان‌پذیر است. اما او نگفت که آیا تهران با آمریکا برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک که به‌عنوان توافق هسته‌ای ایران شناخته می‌شود، موافقت خواهد کرد یا خیر.

نشانه‌های فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد ایران برنامه هسته‌ای خود را در سطح پایین و درعین‌حال شفافیت ادامه داده است، اما به نظر می‌رسد مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران به یک ماراتن بدون پایان تبدیل‌ شده است.

دور جدید مذاکرات روز دوشنبه آغاز شد و تهران نگرش مثبتی از خود نشان داد و چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان مشتاقانه مذاکرات را به سمت یک نتیجه مثبت هدایت کردند.

شش دور قبلی مذاکرات دستاوردهای خاصی داشت و پایه‌ای برای ادامه روند ایجاد کرد. اما نمی‌توان به احیای توافق هسته‌ای خوش‌بین بود، به این دلیل که هم آمریکا و هم ایران، اگر نگوییم سازش‌ناپذیرتر، محتاط‌تر شده‌اند.

ایران زمانی که جو بایدن به‌عنوان نامزد اصلی دموکرات‌ها در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ظاهر شد، استراتژی «عقب‌نشینی برای پیشبرد» را اتخاذ کرد، زیرا همان‌طور که بایدن گفته بود تلاش خواهد کرد تا توافق هسته‌ای ایران را احیا کند.

ایران مواضع سخت‌تری اتخاذ کرده است، حتی از ابزارهای ژئوپلیتیکی مانند افزایش تعداد سانتریفیوژها و غلظت اورانیوم غنی‌شده، ازسرگیری آزمایش‌های موشکی بالستیک استفاده کرده و بارها تأکید کرده است که آمریکا باید بدون هیچ‌گونه محدودیتی به چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک بازگردد.

روند احیای برجام به لطف تلاش‌های همه طرف‌ها پس از انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به مرحله حساسی رسیده است. از سوی دیگر، دولت بایدن برای مقابله با تأثیرات همه‌گیری کووید-19 و مشکلات اقتصادی در داخل، و مسئله افغانستان و روسیه و چین در خارج از کشور تلاش کرده است. شاید به همین دلیل است که کاخ سفید برای بازگشت به برجام عجله‌ای ندارد.