loader image

جستجو

Why is Azerbaijan vital for the West1

جوئیش نیوز سیندیکیت:
چرا آذربایجان برای غرب حیاتی است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «جوئیش نیوز سندیکیت» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که چرا آذربایجان برای غرب حیاتی است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌وبگاه جوئیش نیوز سندیکیت در یادداشت تازه خود به‌قلم «ایوب کارا» نوشت: روابط آمریکا با آذربایجان بیش از هر زمان دیگری مهم شده است.

آذربایجان به‌عنوان کشوری که در مرزهای روسیه و ایران قرار دارد، همواره به‌دنبال روابط خوب با جهان غرب بوده و منابع غنی گاز طبیعی و صنعت گندم خود را به‌عنوان راه‌حلی برای بحران انرژی اروپا و بحران جهانی درحال‌توسعه عرضه می‌کند.

این اولین بار نیست که آذربایجان به غرب کمک می‌کند. برای مثال، چندی پیش، برای کمک به نیروهای ناتو در افغانستان کمک فرستاد.

در منطقه‌ای از جهان که تحت سلطه تروریسم و افراط‌گرایی است، داشتن دوستی مانند آذربایجان برای آمریکا اهمیت دارد.

تروریسم و رادیکالیسم مذهبی تهدیدی برای تمدن غرب هستند. امروز حکومت دینی ایران، حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی فلسطین، حوثی‌ها در یمن و شبهه‌نظامیان شیعه در عراق را مسلح می‌کند.

در روزهای اخیر، سپاه پاسداران ایران رزمایش نظامی گسترده‌ای را در امتداد مرز آذربایجان و ارمنستان در تلاش برای خراب کردن صلح شکننده بین دو کشور آغاز کرد.

آن‌ها این کار را به این دلیل انجام می‌دهند که برای مدتی طولانی، آذربایجان به آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) کمک کرده است تا تروریسم منطقه‌ای، ازجمله تروریسم تحت حمایت ایران که کل غرب آسیا را تهدید می‌کند، خنثی کنند.

درنتیجه، ایران از درگیری آذربایجان و ارمنستان برای تضعیف موقعیت آذربایجان در غرب استفاده کرده است.  هرکسی که به آینده تمدن غرب اهمیت می‌دهد، نباید اجازه دهد چنین اتفاقی بیفتد. طبق گزارش بانک جهانی، همه‌گیری کووید-19 باعث شکست بزرگی در کاهش فقر جهانی شد. اکنون، افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی ناشی از شوک‌های آب و هوایی و درگیری‌ها، بهبود را متوقف کرده است.

آذربایجان ممکن است کلید حل این مشکل باشد. اسرائیل قبلاً متعهد شده است که به آذربایجان کمک فنی لازم برای کشت انبوه گندم را ارائه دهد. همچنین کنفرانس سه‌روزه‌ای را ، با حضور معاون وزیر کشاورزی آذربایجان با هدف نمایش فناوری که می‌تواند به مشکلات امنیت غذایی رسیدگی کند، برگزار کرد.

آذربایجان در آزادسازی اقتصاد خود پیشرفت چشمگیری داشته است. در سال 1996، آذربایجان دارای اقتصاد سرکوب‌شده بود. بااین‌حال، از آن زمان، آذربایجان آزادی اقتصادی خود را به میزان قابل‌توجهی ارتقا داده است.