loader image

جستجو

Why did America allow access to blocked money

تی‌آرتی:
چرا آمریکا اجازه دسترسی به پول‌های بلوکه‌شده را داد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «تی‌آرتی» در گزارش تازه خود با اشاره به جنگ حماس و اسرائیل، به بررسی این موضوع که چرا آمریکا اجازه دسترسی به پول‌های بلوکه شده را داد، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری تی آر تی در گزارش تازه خود به‌قلم «سعد حسن» نوشت:  بلافاصله پس از حمله حماس به جنوب اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در ماه اکتبر و پاسخ تل‌آویو با بمباران هوایی بی‌رویه غزه، تقریباً همه تحلیلگران و رسانه‌های خبری به چگونگی واکنش ایران به این بحران توجه داشتند.

ایران مدت‌هاست که از نیروهای نیابتی‌اش از جمله حوثی‌ها در یمن و حزب‌الله لبنان حمایت مالی و تسلیحاتی کرده است.

مقامات آمریکایی همچنین تهران را به حمایت مالی از حماس متهم می‌کنند که از سال 2007 بر غزه حکومت می‌کند.

در حالی که دولت بایدن، پیش‌تر گفته است که هیچ اطلاعاتی از دخالت ایران در حمله نیست، اما تصمیم اخیر برای دسترسی ایران به میلیاردها دلار از بودجه‌های نگه‌داشته‌شده باعث ایجاد نگرانی‌ها شده است.

در تاریخ 14 نوامبر، آمریکا معافیت 120 روزه‌ای را صادر کرد که به عراق اجازه می‌داد هزینه برق خریداری‌شده از ایران را بپردازد.

گویی کاخ سفید در تلاش است به ایران نشان دهد که هنوز مکان‌هایی وجود دارد که بتوانند با یکدیگر همکاری کنند. رایان بول، تحلیلگر ارشد غرب‌آسیا و شمال آفریقا می‌گوید که هنوز روابط کارآمدی بین ایران و آمریکا وجود دارد.

این در حالی است که طی چند هفته گذشته، با تشدید حملات نظامی اسرائیل به مناطق تحت محاصره فلسطین، شبهه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه حملات خود را به سربازان آمریکایی تشدید کرده‌اند.

بایدن به خاطر حمایت از کارزار اسرائیل برای نابودی حماس سزاوار اعتبار بزرگی است، ولی اجازه برداشت این پول و مشخص نبودن میزان برداشت ایران از این پول، اعتبار آن را خدشه‌دار کرده است.

حضور نیروهای آمریکایی در منطقه عمدتاً با هدف بازدارندگی است؛ بنابراین ایده ارسال نیروهای اضافی برای متقاعد کردن حزب‌الله و ایران امری ضروری است که تشدید تنش‌های استراتژیک علیه اسرائیل با هزینه‌های بسیار بالا کنترل شود و حملات علیه نیروهای آمریکایی پاسخ معتبری داشته باشد.

تعداد نیروهای آمریکایی در منطقه در حال حاضر حدود 45 هزار تا 50 هزار نفر است در حالی که در زمان حمله به عراق در سال 2003 این تعداد 650 هزار نفر بود.

حضور نظامی این احتمال را کاهش می‌دهد که ایران به خاطر اشتباه محاسباتی تصمیم به انجام حمله نگیرد.