loader image

جستجو

Why should America give nuclear technology to Saudi Arabia

نیوزویک:
چرا آمریکا باید به عربستان فناوری هسته‌ای بدهد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در مطلب تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که چرا آمریکا باید به عربستان فناوری هسته‌ای بدهد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، «نیکلاس سایدل» در نشریه نیوزویک یک مطلب منتشر کرد که در آن آمده است: آمریکا باید در ازای عادی‌سازی روابط با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به عربستان، برای یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی کمک کند.

دولت بایدن اکنون درگیر یک فشار دیپلماتیک تهاجمی برای توافق عربستان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  است.

یکی از خواسته‌های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان این است که آمریکایی‌ها او را در توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی کمک کنند.

پیوستن به این شرط از نظر جلب حمایت داخلی دشوار خواهد بود. برنامه هسته‌ای عربستان خطرات جدیدی را در منطقه‌ای که از قبل ناآرام است ایجاد می‌کند.

با این وجود، عادی‌سازی روابط با اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  چشم‌انداز غرب‌آسیا را به نفع آمریکا تغییر می‌دهد و این مسئله هم بهایی دارد.

در ماه مارس 2023، زمانی که چین میانجیگری بین عربستان و ایران را انجام داد، او به نفوذ آمریکا در غرب‌آسیا آسیب زد.

این توافق، شکستی برای آمریکا بود زیرا موقعیت چین را به‌عنوان یک دلال قدرت در غرب‌آسیا ارتقا داد و در پی این توافق، دیگر متحدان آمریکا در منطقه، مانند مصر و امارات موضع خود را در قبال ایران تغییر دادند.

روسیه و چین هر دو از سوء مدیریت رئیس‌جمهور بایدن در روابط عربستان که در سال‌های اول دوره ‌‌ریاست‌جمهوری وی تیره شده بود، استفاده کرده‌اند.

بایدن با عدم حمایت از عربستان در قبال حوثی‌ها اعتماد عربستان را به خود کاهش داد. عربستان از آن زمان به سمت رقبای آمریکا، چین و روسیه حرکت کرده است.

عربستان در حال حاضر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) برای تنظیم چارچوب قانونی تغییر خودش تا سال 2030 همکاری می‌کند، او می‌خواهد از مرحله درامد نفتی بگذرد و به مرحله درامد هسته‌ای و استخراج سنگ‌های معدنی برسد.

اگر آمریکا مایل به کمک نباشد، چین و روسیه به‌عنوان جایگزین هستند، اما با حمایت آمریکا از ابتکار هسته‌ای عربستان، احتمال دخالت چین یا روسیه نیز از بین می‌رود.

برای انجام این معامله با عربستان، کسب موافقت کنگره مستلزم تلاش‌های هماهنگ لابی‌های طرفدار اسرائیل و دیپلماسی ماهرانه از سوی دولت بایدن است. شناسایی و برقراری ارتباط با اعضای برجسته کنگره در هر دو طرف که ممکن است از این ابتکار حمایت کنند، باید وجود داشته باشد.

افرادی مانند لیندسی گراهام (R-SC)، میچ مک کانل (R-KY) و باب منندز (D-NJ)، کسانی هستند که می‌توانند در این مسئله بسیار مفید باشند.

برای جذب اعضای کنگره، دولت بایدن باید از تقاضای شدید هسته‌ای برای کسب امتیازات عربستان در مورد اصلاحات حقوق بشر استفاده کند.

یک توافق عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان با میانجیگری آمریکا که به‌موجب آن عربستان به فناوری هسته‌ای غیرنظامی دست می‌یابد، حتی اگر خطرات بی‌شماری را به همراه داشته باشد، به منافع ملی آمریکا خدمت می‌کند.

این امر عربستان – مرکز جهان عرب و اسلام – را به زیان چین و روسیه درآورده و این کشور را به‌طور کامل به حوزه نفوذ آمریکا بازمی‌گرداند.

این امر معماری امنیتی منطقه‌ای را برای منزوی کردن، بازدارندگی و جلوگیری از تجاوز ایران تقویت خواهد کرد.

این توافق همچنین آمریکا را در هرگونه مذاکرات هسته‌ای با ایران تقویت می‌کند و در نهایت، چنین توافقی به اهداف توافق‌نامه آبراهام کمک می‌کند و راه را برای عادی‌سازی توافق‌های بیشتری که به ثبات و آرامش نسبی در غرب‌آسیا کمک کند، هموار می‌کند.