loader image

جستجو

Why shouldn't the United States return to the Borjam agreement

چرا آمریکا نباید دوباره به توافق برجام برگردد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «لوس آنجلس دیلی نیوز» در یادداشت خود ضمن  اشاره به تلاش فعالانه و مستقیم دولت بایدن برای ورود مجدد به توافق برجام، به بررسی این سوال پرداخت که چرا آمریکا نباید دوباره به توافق برجام برگردد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، لوس آنجلس دیلی نیوز در یادداشت تازه خود به‌قلم «داگلاس شوئن» نوشت: علیرغم خطراتی که تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه برای اقتصاد غرب ایجاد می‌کند و سایر اقداماتی که در حال حاضر در حال بررسی هستند، این اقدامات کاملاً ضروری هستند.

نظم جهانی که پس از جنگ جهانی دوم برقرار شد با تهدید بی سابقه‌ای از سوی روسیه مواجه است و ارزش‌های دموکراتیک در سراسر جهان مورد حمله قرار گرفته است.

با این حال، دولت بایدن در حال حاضر فعالانه و مستقیماً با تلاش برای ورود مجدد به توافق برجام، منافع آمریکا و غرب را زیر سوال می‌برد و گزارش‌ها حاکی از نهایی شدن این توافق است.

اکنون بیش از هر زمان دیگری، آمریکا نمی‌تواند و نباید دوباره وارد توافق برجام شود. این امر از هر جهت ممکن برای صلح و ثبات جهانی، به ویژه در چنین محیط بی‌ثبات و نامطمئن جهانی، فاجعه‌آمیز خواهد بود.

مطمئناً، توافقنامه سال 2015 به شدت ناقص بود. این یک پیروزی برای ایران و متحدانش و یک شکست بزرگ برای آمریکا و غرب بود و اکنون، در میان سطوح بی‌سابقه بی‌ثباتی بین‌المللی، واضح است که توافق سال 2022 حتی بدتر خواهد بود و عواقب فاجعه‌باری در پی خواهد داشت.

مهم‌تر از همه، توافق هسته‌ای جدید اساساً مجرایی برای کمک به روسیه است.

دولت بایدن با ورود مجدد به توافق اکنون در زمانی که غرب باید روسیه را منزوی کند و اقتصاد آن را ضعیف کند، اساساً به این دو قدرت سرکش، روسیه و ایران اجازه می‌دهد تا علیه منافع آمریکا با یکدیگر همکاری کنند.

در واقع، احیای این توافق به پوتین این فرصت را می‌دهد تا از ایران برای رهایی از تحریم‌های اعمال‌شده توسط غرب استفاده کند.

قرارداد اصلی هسته‌ای ایران شامل پرداخت نقدی کلان به ایران بود. در این شرایط کنونی، با توجه به نزدیکی ایران و روسیه، آمریکا به هیچ شکلی شیوه‌ای نمی‌تواند مشوق‌های اقتصادی برای ایران فراهم کند.

توافقنامه سال 2015 از جهات دیگر نیز به نفع ایران بود، یعنی عدم رسیدگی به برنامه موشکی بالستیک ایران، که به تهران اجازه می‌داد بدون محدودیت موشک‌های بالستیک بسازد و آزمایش کند.

علاوه بر این، احیای این توافق اساسا به تروریسم در غرب‌آسیا کمک مالی می‌کند و منطقه را بی‌ثبات‌تر می‌کند.

این توافق همچنین دولت اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، نزدیکترین متحد آمریکا در غرب‌آسیا را به خطر می‌اندازد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، تنها دموکراسی در غرب‌آسیا، همچنان در تیررس هسته‌ای نظام ایران باقی مانده است.